Portál nehod: Podíl střetů se zvěří na příčinách nehod roste

Lesní zvěř bývá aktivní především ve večerních a ranních hodinách; její výskyt hrozí v lese či v blízkosti polí a v místech, kde přechází vozovku při cestě za potravou. V období říje se navíc řídí pudy, a nebojí se přecházet i rušnější komunikace. Proto je třeba být na těchto místech zvláště obezřetný a řídit auto takovou rychlostí, aby jej bylo možné bezpečně zastavit.

Až pětinu všech nehod způsobí střety se zvěří

Covidový rok 2020 výrazně rozkmital křivku vývoje nehod způsobených střety se zvěří. Nejprve s ohledem na snížení mobility výrazně ubylo těchto srážek, s nárůstem dopravy však jejich počet podstatně narostl, a to o poznání více, než tomu bylo v předchozím období.

Silnice, kde se stane nejvíce nehod způsobených střety se zvěří

Nejrizikovější komunikací z hlediska střetů se zvěří je podle analýzy Portálu nehod v České republice tzv. „Podkrušnohorská magistrála“ – tedy silnice I. třídy č. 13, spojující Liberecký, Ústecký a Karlovarský kraj. Za poslední dekádu zde počet nehod způsobených střety se zvěří překročil dvoutisícovou hranici a dosáhl 2243 nehod.

V těsném závěsu se pak drží podle Portálu nehod dálnice D1, s celkovým počtem nehod způsobených střetem se zvěří ve výši 2143 nehod. Mezi další rizikové silnice patří například silnice I. třídy č. 35, silnice I. třídy č. 38 (severojižní spojnice Libereckého, Středočeského a Pardubického kraje, Kraje Vysočina a Jihomoravského kraje) nebo č. 11 (spojnice Královéhradeckého, Olomouckého a Moravskoslezského kraje).

iStock

Co dělat v případě hrozícího střetu se zvěří?

Nikdy nestrhávejte volant ani nekličkujte. Když je střet se zvířetem nevyhnutelný, je lepší do něj najet, než se pokoušet o riskantní vyhýbací manévr. Až třetina všech nehod, při nichž auto narazí do stromu, může vzniknout proto, že se řidič snaží vyhnout střetu se zvěří. Jakmile se zvěř objeví na silnici, je třeba vypnout dálková světla, přibrzdit a pomalu pokračovat. A být dále na pozoru. Divoká zvěř se často pohybuje ve stádech. Proto je dobré počítat s dalšími kusy v okolí silnice.

Prevencí střetu je snížená rychlost, zraková kontrola obou stran silnice a soustředění se na možnost náhlého objevení zvířete. Je běžné, že řidiči ve tmě spatří záblesk očí zvířete dříve než zvíře celé.

Mapa rizikových míst ukáže, kde si dát větší pozor na zvěř

Portál nehod je užitečným nástrojem pro řidiče při plánování jejich cest, protože si zde mohou na interaktivní mapě dohledat, které úseky jsou nejrizikovější a kde nejčastěji dochází k dopravním nehodám – právě například z důvodu střetu se zvěří.

Nehodový portál upozorní řidiče i na konkrétní místa, kde se nejčastěji bourá. Na interaktivní mapě rizikových míst, která je jeho součástí, si mohou na své trase najít lokality, kde se nejvíce stávají nehody vinou riskantního předjíždění, střetu se zvěří nebo vysoké rychlosti. Při projíždění těmito místy by měli být řidiči obzvlášť opatrní.

Mapa rizikových míst zobrazuje přehled rizikových míst podle počtu nehod za posledních 24 měsíců. Znalost rizikových míst a větší opatrnost řidičů, pokud jimi projíždějí, mohou přispět k větší bezpečnosti na silnicích.