Kolik stojí zlomená noha v zahraničí? Bez pojištění se léčba pekelně prodraží

Češi si oblíbili lyžování v Alpách, a tak do Rakouska, Itálie nebo Švýcarska vyráží hned se začátkem zimy. Kromě nutné výbavy na svahy by ale žádný lyžař nebo snowboardista neměl zapomenout přibalit i vlastní cestovní pojištění.

Přípravy na zimní lyžařskou dovolenou zaberou hodně času – naplánovat ubytování, zvolit správnou cestu do cílového místa a hlavně do tašek zabalit všechno důležité. Na funkční a teplé oblečení zapomene málokdo, totéž platí i sportovním vybavení. Jenže co takové cestovní pojištění? „Přitom vybrat si to správné nezabere víc než dvě tři minuty,“ ujišťuje Tereza Belingerová z online týmu pojišťovny Generali. A ví, o čem mluví, protože právě jejich sjednavač cestovního pojištění vyhrálo bronz v aktuální soutěži Web Top 100.

Jednoduchost a srozumitelnost na pár kliků

Uzavření pojištění online dnes představuje běžný způsob, jak si cestovko pořídit. Navíc pojišťovny přizpůsobují své webové stránky i pro případ sjednání přes chytrý telefon. Třeba pro případ, že už jste na cestě do Alp… „Cestovní pojištění nakoupené přes web stojí o 15 % méně, a když si pro slevu zajdete ještě na náš Facebook, přidáváme tam slevový kód na dalších 10 %,“ potvrzuje Tereza Belingerová z Generali.

Sjednání online není žádná věda. Některé pojišťovny klientům rozhodování s výběrem pojištění totiž usnadňují předpřipravenými balíčky. Ty jsou navolené podle toho, co lidé při konkrétním typu dovolené preferují a také co pojišťovna považuje za podstatné pro danou dovolenou. Lidé si pak mohou balíčky ještě dodatečně upravovat a přizpůsobovat své potřebě.

Cena nikdy nesmí být to hlavní

U cestovního pojištění by nikdy neměla být rozhodující pouze jeho cena. Dovolená se pak v případě, že se něco stane, může proměnit v noční můru. „Důležité je vybírat pojištění tak, aby odpovídalo tomu, co a kam jedu dělat. Tak jednoduché to skutečně je,“ radí Kateřina Vanková z pojišťovny Generali. Podle ní je mnohem důležitější správný rozsah pojištění. Základem je vždy pojištění léčebných výloh a k němu se přidávají další pojištění. Třeba ta, která se týkají zavazadel, odpovědnosti nebo pojištění sportovní výbavy.

Pro dovolenou v Alpách by mělo být téměř povinností pojistit se pro případy, kdy na sjezdovce nebo třeba při přijíždění k vleku někoho srazíte a zraníte. „Z našich zkušeností víme, že v takovém případě můžete speciálně v alpských zemích počítat s tím, že se to bude řešit právní cestou. Tamější lidé jsou už mnoho let zvyklí takové případy svěřovat právníkům,“ upozorňuje Kateřina Vanková z Generali. Jde pak o komplikované případy, jejichž řešení se může vléct i několik let.

Když se něco stane

Každé dobré cestovní pojištění v sobě obsahuje i asistenční služby. Ty tam nejsou pro nic za nic. „Naši operátoři jsou na telefonu k dispozici nepřetržitě a jsou schopni tlumočit hned do několika světových jazyků,“ potvrzuje praxi Kateřina Vanková z Generali. Asistence tak pomáhá jak v případě zjišťování pouhých informací, ale především v momentě, když se něco stane.

Pokud je to možné, pak zvlášť v případě potřeby lékařského ošetření je dobré asistenci volat co nejdřív. Dokáže totiž zajistit informaci o nejdostupnějším a současně nejvhodnějším lékařském zařízení. Díky němu je garantovaný nejen rozsah péče a její kvalita, ale také se tím minimalizují případné komplikace s platbami za lékařské ošetření.

Nezapomeňte si kartičku cestovního pojištění

Kartička cestovního pojištění je jako důkaz, že jste pojištěni, podstatná. Dnes je možné si ji běžně stáhnout do telefonu nebo si ji vytisknout a uložit třeba do peněženky. Pokud to lidé udělají a něco se stane, nemusí panikařit. Na kartičce najdou stručný a jasný návod, jak mají postupovat. Zároveň na ní mají všechny podstatné informace, které po nich bude asistenční služba při prvním hovoru chtít.

Na veřejné zdravotnictví spíše nespoléhejte

Vyrazit na zahraniční hory jen s kartičkou od zdravotní pojišťovny, je tak trochu bláznovství. Kartička totiž platí výhradně v zařízeních s veřejnou zdravotní službou. Lidé mají navíc k dispozici jen rozsah péče, která je v dané zemi hrazená z veřejných peněz. A ten nemusí být stejný jako v Česku.

Další podstatnou věcí je, že blízká a tedy rychlá dostupnost tohoto typu zařízení poblíž lyžařských center není vůbec samozřejmá. Naopak mnohde jsou blíž soukromé zdravotní instituce. Tam ale karta zdravotní pojišťovny samozřejmě náklady nekryje. Cestovní pojištění je tedy vždy lepším řešením. „Asistenční služba pojišťovny se totiž dokáže se zdravotnickým zařízením domluvit – v případě, že by klient musel platit ošetření z vlastní kapsy a neměl takovou částku k dispozici, dokáže se asistence za něj zaručit, případně složit zálohu,“ vysvětluje Kateřina Vanková z Generali. Řešení tak nepříjemné situace, jako je úraz nebo nemoc, proto dokáže cestovní pojištění díky asistenčním službám výrazně usnadnit.