Zima si brousí zuby na řidiče i jejich auta

Podzim a zima jsou typickým obdobím, kdy se na silnicích jako v ringu perou řidiči, počasí a také příroda. Když už dojde na nějakou škodu, je dobré mít pojištění, které pomůže. Přinášíme přehled typických nástrah a návod, jak je řešit.

Pojištění aut patří mezi ty produkty, které se celkem dynamicky mění. Pojišťovny přinášejí stále nová a nová vylepšení. To podstatné ale zůstává stejné – jen správně zvolené nebo nastavené pojištění může skutečně pomoct.

Zvířata čas neřeší

Se změnou z letního na zimní času přichází na české silnice fenomén rostoucího střetu aut se zvěří. Důvod? Zvířata posun hodinových ručiček neřeší, jejich chování – třeba cesty za potravou – se nemění. Bohužel se ale k silicím dostávají v době, kdy na nich vrcholí ranní nebo večerní dopravní špičky.  „V říjnu a listopadu tak každý den řešíme v průměru deset škod denně, kde figuruje sražené zvíře,“ potvrzuje Miroslav Matějka manažer autopojištění z pojišťovny Generali. Jaké možnosti pojištění tedy motoristé mají? Vybírat lze ze dvou přístupů.

Povinné ručení pomáhá (téměř) automaticky

„V Generali jsme byli první, kdo si závažnost těchto nehod uvědomil, a tak jsme před lety na trh uvedli připojištění pro střety se zvířetem. Je přitom jedno, jestli srazíte zvěř divokou nebo domácí zvíře. Dnes ho máme automaticky ve třech ze čtyř variant povinného ručení a motoristé ho vyžadují,“ přibližuje praxi Miroslav Matějka. Jde o vyloženě užitečnou věc, protože toto připojištění hradí škody obvykle do 100 000 Kč, mají jen velmi malou spoluúčast a především se případná nehoda nijak nedotkne řidičova bonusu. A tím pádem ani ceny samotného povinného ručení. Řešit srážku se zvěří tímto připojištěním se hodí pro motoristy, kteří mají starší vozidla nebo prostě nechtějí řešit havarijní pojištění. Průměrná vyplacená škoda se pohybuje kolem 35 000 Kč.

Havarijní pojištění je vyhledávanou klasikou

Druhou možností je řešit střet se zvířetem z havarijního pojištění. Češi přitom tento typ pojištění pro své auto sjednávají stále častěji. Když dojde k vysoké škodě na autě, havarijní pojištění ho pokryje až do výše skutečné škody. Přitom nejvyšší účty se v servisech vystavují za střet luxusních SUV, kteří srazí divoké prase. Tam se mohou škody vyšplhat s přehledem do stovek tisíc korun. „Férové je zmínit, že v případě využití havarijka už má nehoda vliv na řidičův bonus,“ vysvětluje Miroslav Matějka z Generali.

Šanci mají i starší auta

Dobrá pojišťovna má v nabídce ale i havarijní pojištění pro starší automobily. „Doufám, že už jsou pryč doby, kdy motoristé věří, že havarijko se vyplatí jen na nová a zánovní auta,“ přemýšlí Miroslav Matějka. Varianta pro starší vozidla totiž tuto představu úplně boří. Třeba v Generali ho nabízejí pro auta ve stáří 6-20 let. Rozsah pojištění je shodný s klasickým havarijním pojištěním, liší se ale přístup u řešení pojistné události. U starších vozidel se škody vždy řeší rozpočtem. To znamená, že auto prohlídnou pracovníci pojišťovny, škodu nacení a peníze posílají majiteli vozu na jeho účet. Ten si pak sám rozhoduje o způsobu, jak a kde opravu provede. „Pojistné limity, tedy částky, které motoristovi za škodu vyplatíme, se pohybují mezi 50-200 000 Kč. Záleží tedy na každém, jakou výši si vybere,“ doplňuje informace Miroslav Matějka.  Tento typ havarijního pojištění je samozřejmě cenově příznivější.

Čelní skla trpí

Posypový materiál je další nástraha, která na motoristy čeká – tedy spíš na čelní skla jejich vozů. Řešení? Připojištění skel. Podle statistik Generali přitom patří tento typ pojištění k tomu, které motoristé sjednávají nejčastěji. Dobré pojišťovny dnes v ceně pojišťují nejen ta přední, ale všechna skla na voze. I to je dobré si při výběru pojištění ověřit. Pozor je nutné dávat také na pojišťovny, které v rámci připojištění skel hradí jen jednu škodu ročně!

Jako neřešitelný problém se může ukázat situace, kdy budete chtít škodu na čelním skle uhradit z povinného ručení auta, od kterého kamínek odlétl. V praxi se tyto škody tímto způsobem vyřešit de facto nedají. Připojištění je tak skutečně užitečné. „U připojištění skel máme zajímavé slevy až 20 % podle toho, jaký rozsah pojištění si motorista u svého auta sjedná. Maximální výhodu získají ti, kdo si pojistí zároveň povinné ručení i havarijní pojištění,“ popisuje Miroslav Matějka z Generali.

Podstatné u připojištění čelního skla je vybrat správnou pojistný limit, do nějž pojišťovna sklo uhradí. S výběrem podle konkrétního typu a výbavy auta pomohou pracovníci pojišťoven, které pro takové případy mají tabulky s cenami. Jen pro zajímavost - výměna čelního skla třeba u autobusu může stát i přes 100 tisíc korun…

Letní pneumatiky jsou v zimě průšvih?

Dočtete se to všude – bouračka na letních pneumatikách je v zimě problém. Pojišťovny buď nezaplatí nic, nebo výplatu peněz o něco zkrátí. Jak je to doopravdy?

„Pojišťovna může snížit výplatu pojistného plnění jen tehdy, když je jasně prokázaná souvislost mezi následkem dopravní nehody a použitím nevhodných pneumatik,“ upřesňuje Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali. Podle jeho slov se nevhodnými pneumatikami rozumí i ty, které mají sjetý vzorek nebo rozměr v rozporu s technickým průkazem.

Použití letních pneumatik v zimě může znamenat, že vzniklá škodu bude svým rozsahem větší – typicky se to děje v případech, kdy motorista s letním obutím na sněhu nedobrzdí. Tehdy je přímá souvislost naprosto jasná. Brzdná dráha byla delší, brzdění neefektivní a náraz do vozidla vpředu tak proběhl ve vyšší rychlosti. Výsledná škoda je pak logicky vyšší. 

Pojišťovna se dívá na celoroční pneumatiky jako na zimní (označené značkou M+S), proto s tímto typem pneumatik během zimy není problém. Samozřejmě za předpokladu, že mají odpovídající hloubku dezénu.