Nepřehlížejte varovné signály vyhoření. Tipy na co si dát pozor

Vyhoření lze nejjednodušeji popsat jako stav silného vyčerpání v důsledku dlouhodobě nezvládaného stresu a přepracování. První symptomy, jako je nemožnost soustředit se, poruchy paměti či depresivní stavy, pociťuje podle průzkumu Psychiatrické kliniky 1. Lékařské fakulty UK a pražské Všeobecné fakultní nemocnice z roku 2015 bezmála třetina Čechů. Nyní budou čísla možná i vyšší. Pokud se situace neřeší včas, skončí psychickým i fyzickým kolapsem a pracovní neschopností trvající měsíce.

Tematice z pohledu zaměstnavatele je věnována konference Prevence syndromu vyhoření v zaměstnání, kterou pořádá 9. října společnost MultiSport Benefit v pražských Holešovicích. Před personalisty z celé republiky vystoupí například mistryně světa ve sportovním aerobiku Olga Šípková, která sama vyhořením trpěla, trenér a sportovní psycholog Marian Jelínek nebo přední světoví kouči z oblasti osobního a organizačního rozvoje Charline S. Russo a Jan Mühlfeit.

Práce s lidmi

Vyhořením jsou ohroženi především lidé, kteří na sebe kladou vysoké nároky a práce pro ně představuje víc než pouhou obživu. Varovné signály proto buď nevnímají, nebo je úmyslně ignorují, natož aby z rozjetého vlaku dokázali sami vystoupit. A až vykolejí, způsobí také nemalé potíže svému zaměstnavateli. Tomu se chytrá firma snaží předejít s vědomím, že nejvýkonnější zaměstnanci jsou přece zdraví a spokojení, s vyváženým pracovním a soukromým životem.

Klíčem k tomu je udržitelná firemní kultura, efektivní procesy ve firmě a také kvalitní mezilidské vztahy na pracovišti. Ty lze utužovat teambuildingy, turnaji, semináři a dalšími interními akcemi zaměřenými na zdravý životní styl.

Nevpouštějte syndrom vyhoření do vašeho života. Daleko jednodušší a také účinnější je zaměřit se místo léčby na prevenci, o které se poučíte na konferenci Prevence syndromu vyhoření v zaměstnání.


Publikováno na: