9 tipů a 2 000 Kč na překonání obav ze zubařské vrtačky

1. Poznejte své obavy

Chcete-li lépe pochopit své pocity, musíte si v první řadě přiznat, že jde o skutečný problém. Mnoho lidí, kteří se bojí jít k zubaři, se před sebou i ostatními vymlouvají na nejrůznější důvody, proč tam nechodí. Stěžují si například na osobnost lékaře, nedostatek času, špatnou dostupnost apod. Uvědomíte-li si, kde je skutečný problém a pojmenujete ho, jste na dobré cestě jej i vyřešit. Své obavy si sepište, abyste o nich mohli snadněji mluvit i přemýšlet. Strach z čehokoli nemůžete překonat, dokud neznáte jeho povahu.

2. Najděte správného zubního lékaře

Důležitou součástí překonávání zubních obav je volba správného stomatologického centra. Vyhledejte reference a požádejte rodinu a přátele o doporučení. Jakmile zúžíte výběr, zavolejte do každého z nich. Sledujte, jak s vámi mluví personál. Jsou vstřícní nebo zní odmítavě? Pokud se s nimi budete pohodlně bavit po telefonu, naplánujte si návštěvu a zjistěte, jak vám bude při osobním setkáním se zubařem. Pokud se budete cítit uvolněně, pak jde o dobré znamení, že jste našli vhodné místo pro vyřešení problémů se zuby i s úzkostí ze zubaře. Výhrou pak může být zubař se smyslem pro humor. Podle studie zveřejněné v časopise European Journal of Oral Science může humor významně snížit strach ze zubního zákroku. Při rozhodování pomůžou i ověřené recenze přístupu lékařů ke svým pacientům na www.atlasdoktoru.cz.


OZP


3. Sdělte své obavy a úzkost

Základem každého dobrého vztahu je komunikace. Ještě předtím, než si domluvíte schůzku u zubaře, je třeba zmínit se o vašem strachu. Tímto způsobem dáváte lékaři možnost zhodnotit situaci a vybrat nejvhodnější postup.

4. Najděte způsob, jak postupně snižovat své obavy

Pro lidi se strachem ze zubaře je dobré vytvářet si postupně dobré zkušenosti. Rozdělit návštěvy na více kroků, zpočátku volit třeba mírnější léčbu a postupně si na zubařské křeslo a nástroje v ústech zvykat. Správný lékař vás nebude do léčby tlačit, ale počká, dokud nebudete připraveni.

5. Vezměte někoho s sebou

Jít na návštěvu zubního lékaře s někým - ať už je to partner nebo člen rodiny - může poskytnout další podporu. Pokud je to možné, zjistěte, zda může váš doprovod zůstat nablízku i během zákroku.

6. Procvičte si relaxační techniky

Relaxační cvičení vám mohou pomoci zůstat v klidu během léčby. Jedním ze způsobů, jak si můžete odpočinout, je například řízené dýchání.

7. Vyhledejte pomoc psychologa

Pokud je váš strach opravdu intenzivní a nic proti němu nepomáhá, zvažte konzultaci s psychologem specializujícím se na řešení fobií, včetně strachu ze zubního lékaře.

8. Odměňte se

Jakmile překonáte svůj strach ze zubaře nebo úspěšně zvládnete další krok, odměňte se. To vám pomůže spojit návštěvy zubaře i s příjemnou aktivitou.

9. Myslete na své děti

Překonání strachu ze zubního křesla není důležité pouze z hlediska vlastního zdraví, ale také v souvislosti s vašimi potomky. Výzkumy prokázaly, že až 20 % dětí se bojí zubního lékaře a zásadní roli může hrát i „zděděný“ strach. Děti rodičů, kteří zažívají dentální úzkost, mají dvojnásobnou pravděpodobnost, že jí budou samy také trpět.


OZP


2 000 Kč příspěvek od zdravotní pojišťovny na dentální hygienu

Pomoci může i finanční motivace. Proto Oborová zdravotní pojišťovna teď svým klientům přispívá až 2 000 Kč na dentální hygienu. Jedinou podmínkou je, že musíte alespoň jednou za rok navštívit svého zubaře.

Pokud chcete všech výhod pojištění zdraví u Oborové zdravotní pojišťovny využít, změňte zdravotní pojišťovnu na www.chcidoozp.cz. Netrvá to ani dvě minuty, nevyžaduje to žádnou administrativu a změna zdravotní pojišťovny je kompletně online.

Publikováno na: