Jak jednoduše zlepšit činnost motoru? Pomocí aditiv!

Zejména řidiči dieselových aut mají zažité použití speciálních aditiv v zimním období. Tato aditiva zlepšují vlastnosti nafty, snižují bod tuhnutí a tím pádem umožní bezproblémový start i za silných mrazů. Nicméně na trhu je i spousta jiných aditiv, které mají pozitivní vliv na chování motoru. A to nejen dieselu, ale i benzínových motorů. Kupodivu, čím novější motor, tím větší péči byste mu měli věnovat! O důvodech používání aditiv v moderních automobilech a jejich preventivnímu působení jsme si povídali s Lukášem Bělínem, odborníkem ze společnosti MOTUL, prémiového výrobce v oblasti olejů, maziv a aditiv.

"Během několika měsíců jsme provedli řadu kvalifikovaných testů na vozidlech s různým nájezdem kilometrů v součinnosti s měřicí technikou a stanicemi technické kontroly. Výsledky zejména u benzínových motorů s přímým vstřikování paliva (GDI) a naftových motorů vybavených filtrem pevných částic (DPF) vykázaly měřitelné a jasné výsledky. To jen potvrzuje, že dnes už někteří výrobci motorů oficiálně doporučují čisticí aditiva pro palivové soustavy jako prevenci uživatelům vozů."

Ukázka rozdílu konstrukce vstřikování paliva u benzinových motorů a poloha vstřikovače umístěná přímo ve spalovací komoře.


Nepřímé a přímé vstřikování paliva


Jako skutečně účinné se ukázalo aditivum MOTUL GDI Clean, tj. prostředek na prevenci vůči tvorbě úsad na tryskách benzinových motorů s přímým vstřikováním a schopností čistit celý palivový systém potrubí od nádrže až po vlastní vstřikovače.

Praktickou ukázku můžeme demonstrovat u řízeného testu aplikace MOTUL GDI Clean na voze BMW 118 I, rok výroby 2009; nájezd: 133.380 km.


Motul GDI Clean - aditivum na čištění palivového systému a vstřikovačů


Motor vykazoval potíže s ustáleným chodem motoru a v určitých režimech značnou ztrátou výkonu. Po demontáži byly zjištěny zanešené vstřikovače. Následně byly vstřikovače namontovány, aplikováno aditivum GDI Clean 300 ml do 60 L benzínu a vůz najel 415 km v kombinovaném režimu město, mimo město, dálnice. Následně byla provedena stejná kontrola. Výsledky jsou dokumentovány na fotografiích níže, a to před a po aplikaci aditiva (vstřikovač a spalovací komora, píst motoru na 1. válci). Čisticí efekt byl patrný na všech 4 válcích. U některých markantnější, došlo totiž k čištění a dekarbonizaci vlastních vstřikovačů. Pokud bychom dělali test po ujetí více kilometrů efekt by byl ještě větší.


Pohled do spalovací komory. Vzhlede pístu před a po aplikaci aditiva.



Vstřikovač před a po aplikaci.


Mimo zcela viditelné vyčištění vstřikovače došlo ke znatelnému vyčištění pístní sekce a jako vedlejší pozitivní efekt i čištění zážehových svíček motoru.


Svíčky před a po aplikaci aditiva.


Správné používání aditiv a přístup k prevenci vozu ze strany uživatele tak může velmi elegantně a nízkonákladově zabezpečit správný chod motoru.

Zbývá jen dodat, že kompletní sortiment aditiv MOTUL dostanete nejvýhodněji na e-shopu INTERCARS.COM a k tomu pečeť kvality přímé podpory centrály MOTUL.

Více informací o aditivech zde.