Staráte se správně o motor svého auta?

Velkou roli hraje i způsob používání vozu. Krátké jízdy v městském provozu, kdy se motor nestačí řádně ohřát na optimální provozní teplotou a kolísající kvalita paliva jsou jedny z klíčových faktorů, které životnosti motoru neprospívají. Vhodnou údržbou lze ale spoustu těchto negativních vlivů do značné míry minimalizovat. Příkladem může být správné péče o filtr pevných částic u dieselových motorů nebo neméně důležitá údržba systému vstřikování paliva u benzínových motorů.

Příklad ucpaného DPF filtru. Zdroj: Motul Deutschland GmbH
Použitý vstřikovač - bývá často zanesen usazeninamiZdroj: Motul Deutschland GmbH

Nejprve se zaměříme na problematiku filtrů pevných částic (DPF). Ty jsou ve vozidlech používány necelých 20 let, u vozidel mladších 10 let jsou již povinné. Po několika letech provozu a práce již víme, že v případě správné prevence a péče vydrží filtr pevných částic až 400 000 km! Za spoustu potíží nemůže filtr sám, ale na vině mnohdy bývá kvalita paliva, špatná kondice motoru v rámci sladění vstřikování, různé závady čidel a sensorů, nebo použití nevhodného a mnohdy vysoce aditivovaného oleje konvenčního složení, který v daném motoru nemá co dělat. Výsledkem je předčasné zanášení filtru a s tím související omezení výkonu motoru a nevyhovující emise.

Přestože došlo k výraznému snížení cen DPF filtrů (ještě před několika lety se cena nového filtru blížila zbytkové ceně auta) a rozmach zaznamenává také jejich čištění ve specializovaných servisech, nejlépe je případným potížím předejít vhodnou prevencí. Jednoduše stačí přidat do nafty vhodné aditivum!

Jako příklad můžeme použít aditivum MOTUL DPF Clean (jedno 300 ml balení na nádrž 60L), které přidáte do nádrže. Toto aditivum pomůže k pročištění filtru za zanedbatelnou cenu ve srovnání s náklady spojenými na výměnu filtru samotného nebo jeho profi čištěním. Jedná se o vhodnou formu prevence zejména pro vozy, které jezdí v městském provozu a s krátkými pojezdy, kdy nejsou podmínky vhodné pro regeneraci filtru tak, jako tomu je v dálničním provozu. Doporučená aplikace je 2 x po sobě po ujetí 5 000 km.

Samozřejmě to platí pouze pro nepoškozený filtr. Tam, kde už je např. keramické mřížka či struktura „potrhaná“, nezbývá než filtr kompletně vyměnit.

MOTUL DPF Clean. Zdroj: Motul Deutschland GmbH

MOTUL GDI Clean. Zdroj: Motul Deutschland GmbH

Jak jsme zmínili v úvodu, správná údržba se týká i benzinových motorů s přímým vstřikováním paliva. Tyto motory bývají označovány zkratkou TFSI, FSI nebo GDI. Vstřikovače těchto motorů mají zásadní vliv na výkon. Vzhledem k jejich umístění přímo ve spalovací komoře se na nich tvoří usazeniny, které brání správnému dávkování paliva. Že vstřikovače nefungují správně, může vypozorovat i laik dle razantního zvýšení spotřeby paliva. Nedostatečně průchodný vstřikovač nedokáže dodat správné množství paliva do válce. Řídicí jednotka následně ovlivní distribuci paliva do zbylých válců což se zákonitě promítá to spotřeby a stylu jízdy. Dalším patrným projevem je pokles výkonu, nerovnoměrný chod motoru a výšená hlučnost, které mohou ve finále vést v těžších případech k poškození pístu a ventilů. 

Nejčastěji se tedy jedná o závady spojené s:

I u benzinových motorů je nejjednodušším a nejlevnějším řešení správná prevence vhodným aditivem. Například aditivum MOTUL GDI Clean podporuje čištění palivového systému a vstřikovačů. Doporučená aplikace je 2x po sobě po ujetí 5 000 km, nalitím do půlky nádrže a dotankování do plna.

Zdroj: Motul Deutschland GmbH

Kompletní nabídku aditiv MOTUL, včetně výše zmíněných seženete např. na e-shopu INTERCARS.COM

Pro více informací o aditivech navštivte web https://app.motul.gat.international/