Lze poznat stočený tachometr? Tohle o tom říká odborník

„Než se dostaneme k tomu, zda lze stočený tachometr odhalit a jak na to, pojďme si nejprve říct, proč je to tak důležité,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už 30 let pomáhá motoristům bojovat proti nekalým praktikám při prodeji ojetých vozidel a která provozuje portál www.zkontrolujsiauto.cz. S tím, jak lze odhalit různé druhy podvodů včetně stočeného tachometru, má Pajer dlouholeté zkušenosti. Odhalit stočený tachometr je podle něj podstatné jednak z finančního hlediska, a jednak z hlediska bezpečnosti auta. Pokud má auto najeto například o 100 tisíc km více, než si myslíte, bude vyžadovat jinou údržbu – u starších aut například výměna rozvodů, jinak by jízda v něm nemusela být zcela bezpečná. Pokud si ale myslíte, že auto má najeto méně, nutnou údržbu vozidla nevědomky opomenete.

Stočený tachometr vás může vyjít i na 100 tisíc korun

„Co se týče finančního hlediska, průměrné stočení o 100 tisíc km zvyšuje cenu vozu v průměru o 20 %. Znamená to, že zaplatíte za auto o desítky tisíc korun více, než jakou má ve skutečnosti hodnotu. Například za auto, které má hodnotu 200 tisíc korun, zaplatíte 240 tisíc korun,“ říká Pajer a dodává, že zhruba stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané náklady na údržbu a opravy spojené právě s vyšším km nájezdem. A je dobré vědět, že auta jsou stáčena někdy opakovaně a někdy i o desítky i více tisíc km na hodnoty zánovních vozů. Výjimkou však není ani stočení třeba o 200 tisíc km.

„Poznat stočený tachometr bohužel není jednoduché a často se to nepodaří ani technikům v servisech. U stočených aut se totiž často vyměňují díly, které by kvůli většímu opotřebení mohly ukázat, že se s autem jezdilo více než kolik ukazuje tachometr. Vyměnit pedály, volant či řadicí páku je v poměru k výdělku levná záležitost, stejně tak ale i upravit historii najetých kilometrů v počítači vozu,“ upozorňuje Pajer. U aut se stočeným tachometrem se často dbá na to, aby stočení nebylo možné fyzickou prohlídkou jednoduše zjistit.

Stočený tachometr odhalíte jednoduše a rychle sami

Pro kontrolu, zda nemá auto stočený tachometr, je lepší zjistit si informace o jeho historii, tedy záznamech o průběžném počtu najetých km. A to zvládnete sami. Stačí do systému AUTOTRACER, který provozuje Cebia na www.zkontrolujsiauto.cz, zadat VIN kód auta (bývá uvedený v inzerátu, případně se na něj vyptejte prodejce, nebo si ho při osobní prohlídce vozu opište například ze skel automobilu). Systém AUTOTRACER obsahuje přes miliardu záznamů o ojetých autech z Česka i ze zahraničí. Data do něj poskytují pojišťovny, autobazary, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři, policie, finanční instituce či například inzertní a aukční portály z ČR i zahraničí. Lze se tak včas dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně jaká vznikla škoda, jaký je skutečný rok jeho výroby a rok registrace, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není hlášené jako kradené či zda není zatížené leasingem, jakou má výbavu dle výrobce, zda, jak a za kolik bylo inzerované a případně lze vidět i jeho fotografie ať už jako bouraného auta, nebo nabízeného k inzerci. Výhodou tohoto systému tedy je, že se z něj dozvíte i o případných haváriích, skutečné zemi původu či skutečného roku výroby. Pamatujte, že z technického průkazu se dozvíte jen datum první registrace, auto ale může být i starší. A každý rok může hrát roli v kupní ceně. Mít všechny dostupné informace se proto vyplatí. 

Publikováno na: