Z průzkumu ČAP naskakuje husí kůže. Neuhádnete, kolik % řidičů překračuje rychlost

Nepřizpůsobení rychlosti patří mezi nejtragičtějších příčiny dopravních nehod, může za 40 procent nehod, které končí smrtí, přitom rychlost podle aktuálního průzkumu ČAP pravidelně překračuje 86 procent řidičů. Důvodem je spěch a to, že řidiči chtějí dojet do cíle co nejrychleji, k čemuž se přiznává 43 procent z nich. „Každý se někdy dostal do situace, kdy nestíhal, a snažil se ji vyřešit tím, že na to v autě šlápnul. Musíme si uvědomit, že ušetřené minuty se mohou ve vteřině změnit v katastrofu, které už nezabráníme. I proto ve spolupráci s Vítem Klusákem odhalujeme příběhy pěti lidí, kterým vysoká rychlost změnila život,“ uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Závažnost tohoto chování potvrzují i statistiky dopravní policie. Při nehodách, které byly způsobeny nepřiměřenou rychlostí, bylo v loňském roce usmrceno 179 lidí. Za poslední dekádu přišlo zbytečně o život 2 168 lidí. „Řidiči obecně vliv rychlosti na smrtelné nehody podceňují. Statistiky i analýzy nehod ale hovoří jasně: právě vysoká rychlost je hlavním faktorem u nejtragičtějších nehod. Touto výraznou a netradiční kampaní chceme přimět řidiče, aby uvažovali o tom, jestli má překračování limitů vůbec smysl, a vnímali, že díky nižší rychlosti mají prostor napravit chybu a předejít zbytečné tragédii,“ upozornil Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Vyvrcholením kampaně „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“, bude uvedení celovečerního dokumentu 13 MINUT o vinících vážných dopravních nehod, který odvysílá ČT 1 10. 6. od 20.10 hodin.  „Film 13 minut je rentgenový řez příběhy, ve kterých jedni zasáhli navždy do životů druhých, protože na to šlápli,“ řekl autor dokumentu režisér Vít Klusák.

Kampaň „Zpomal, dokud není skutečně pozdě“ upozorňuje na problém nepřiměřené rychlosti netradičním způsobem. Poprvé spojuje fenomén času a nepřiměřené rychlosti do jednoho tématu s cílem vyvolat o něm celospolečenskou diskusi. Kromě dokumentu můžete zaznament televizní a rozhlasové spoty. Podporu projektu poskytla i řada expertů a známých osobností ze světa automobilismu i kultury.