Jak poznat v bazaru dobré auto? Ředitel společnosti Cebia promluvil

Zprávy z trhu se shodují, že kvůli pandemii koronaviru ubývá kvalitních ojetin a není z čeho vybírat. Na internetových inzertních portálech je ale pořád dost aut.

Na první pohled je z čeho vybírat, ale skutečnost je taková, že dobrá auta téměř zmizela. Respektive není jich zdaleka tolik, aby uspokojila poptávku. Ani v běžné době nebylo možné, aby si všichni koupili auto bez havárie či bez stočeného tachometru, nyní to platí přinejmenším dvojnásob.

Podle čeho tak soudíte?

Daleko častěji se na nás obracejí lidé, kteří díky našemu systému AUTOTRACER, který provozujeme na stránkách www.zkontrolujsiauto.cz, odhalili u auta, které si chtěli koupit, stočený tachometr nebo zatajenou havárii. Anebo rovnou oboje. Stává se také častěji, že prodejci u vozu přiznají menší poškození, ale zatají větší havárii nebo právě stočený tachometr. Falšuje se také země původu a u některých vozidel, u nichž to dává smysl, se uvádí místo roku výroby rok první registrace. To se někdy děje u aut, u nichž se tyto roky neshodují. V technických průkazech je přitom uveden rok první registrace.

To vše by ale mohla být jen shoda náhod, nemyslíte?

Podle dalších indicií, které máme, to shoda náhod není. Častěji se teď na nás obracejí i individuální či menší prodejci ojetých vozidel, kteří s námi standardně nespolupracují a stěžují si, že kvůli informacím ze systému AUTOTRACER se jim auta hůře prodávají. Sami tvrdí, že nemohou uspokojit poptávku jen kvalitními vozy, že jich prostě není na trhu dost. A samozřejmě chtějí vydělávat. My chceme kultivovat trh a chránit kupující. Prodávajícím umožňujeme prověřit si auto před výkupem a vyhnout se tak případným problémům při jeho prodeji.

Odkud máte informace o autech?

Z mnoha zdrojů. Od českých i zahraničních pojišťoven, značkových i neznačkových autoservisů a pneuservisů, prodejců a autobazarů, importérů a výrobců, z českých i zahraničních inzertních a aukčních portálů, policie, finančních i leasingových institucí a řady dalších zdrojů. Máme více než miliardu dat a statisíce dat o autech dovezených ze zahraničí.

Teď ale k nejdůležitější otázce: jak má člověk v autobazaru poznat, že narazil na dobré auto?

Může si samozřejmě zkontrolovat lak, interiér a spasování jednotlivých dílů karoserie. To mu ale na rovinu moc neřekne. Laik dobrou ojetinu opravdu nepozná. U aut se navíc vyměňují sedačky, řadicí páky, volant apod., aby se nepoznalo, že má auto najeto víc km, než kolik uvádí prodejce. Já říkám, že desetileté a starší auto bez škrábance je podezřelé. Dobré auto poznáte jedině tak, že si prověříte jeho minulost. Na www.zkontrolujsiauto.cz můžete zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a jaká případně vznikla škoda, zda není odcizené, zatížené leasingem či úvěrem, pro jakou zemi bylo vyrobeno a v jakém roce, jakou má doopravdy výbavu – prodejci totiž někdy uvádějí vyšší výbavu, než auto skutečně má -, jak a za kolik bylo v minulosti inzerované a případně můžete mj. vidět i jeho fotky z inzerce či po havárii. 

Kde je hranice stáří auta, kdy už by si ho měl případný kupující prověřit? Řekněme pět let?

Taková hranice neexistuje. Před dvěma týdny si u nás jeden pán prověřoval čtyři Superby ročního stáří, zhruba 30 000 km najeto. U dvou ze čtyř byl problém – u jednoho havárie za 90 000 Kč, další byl zatížen leasingem. O ničem z toho se kupující od prodejců nedozvěděl a obě auta se prodávala za běžnou cenu. To, které bylo zatížené leasingem, prodávala soukromá osoba. Z nedávné doby stojí za zmínku také případ, kdy si pán koupil půlroční Ford Mustang a o rok později, kdy ho chtěl prodat, v našem systému zjistil, že je o tři roky starší a před první registrací prodělal totální havárii. Já bych podle toho, co pozorujeme, řekl, že se k nám teď dováží mladší vozy v horším stavu než dříve a kvalitní české ojetiny se přeprodávají do zahraničí.

Takže platí, že když o autu zjistím něco, co nesedí s informacemi od prodejce, tak ho nekupovat?

To bych neřekl. Záleží, co zjistíte. Pokud odhalíte, že nesedí rok výroby, nebo auto prodělalo havárii, můžete ho koupit, ale požadujte přiměřenou cenu. Rok výroby může u mladších aut udělat rozdíl i pár desítek tisíc korun, záleží na značce a modelu. Čím je auto starší, tím je vliv na cenu menší. U havárií je důležité vědět, co se stalo, zda byla oprava provedena kvalitně a zda je vůz bezpečný. Někteří lidé si odmítají koupit auto, které má třeba jen odřený nárazník. To je podle mne nesmysl. Havarované auto ještě automaticky neznamená, že musí být odepsané. 

Publikováno na: