Brzdná stopa měla 7 metrů. Ale stejně to nestačilo. Přišel náraz

„Řidiči jejichž příběhy vyprávíme nejsou anonymní piráti silnic z černé kroniky. Ve většině případů jsou to ctihodní občané, kteří se jen za volantem dopustili chyby. Chyby, jíž se v pošetilém boji o čas dopouští téměř každý z nás, prostě na to šlápli. V jejich případě to nebylo „těsně“, ale jejich chyba měla fatální následky, které si sebou nesou celý svůj život,“ řekl autor dokumentu Vít Klusák. „Příběhy skutečných viníků a jejich do značné míry zničených životů přinášejí nesmírně silné svědectví. Nikdo z nás by nechtěl být na jejich místě,“ říká výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek, jeden z producentů dokumentu a dodává: „Minuty za volantem někdy doháněl každý z nás. Se zvyšující rychlostí ale roste i riziko vážné dopravní nehody s tragickými následky.“

„Na ten den toho bylo moc. Potřeboval jsem to stihnout“

Sklad zavírali v 10 hodin večer a Tomáše čekala poslední pracovní jízda. Vezl s kamarády 70 kilo materiálu. Bylo půl desáté a zbývalo jim 15 kilometrů do cílové stanice. „Nebudu se vykrucovat. Prostě jsem spěchal. Byla noc. Nikde žádná světla, nejbližší obec 3 kilometry“, popisuje svoji jízdu Tomáš, který vystupuje v dokumentu. „Tak jsem tu ypsilonovou křižovatku, kterou dobře znám, prosvištěl v osmdesátce. Jen jsem nepočítal s tím, že po ní jede neosvětlený cyklista. Na brzdu jsem šlápnul hned. Brzdná stopa měla 7 metrů. Ale stejně to nestačilo. Přišel náraz,“ dodal, jaké důsledky jeho jízda měla. „Hned jsem vystoupil a chtěl mu pomoct, jenže jsme ho nemohli najít. Našli ho až hasiči se světly.“

 Zevrubná rekonstrukce ve filmu zachycuje, jak vypadalo místo nehody a odhaluje příčiny. „Prý zemřel okamžitě, pár vteřin po nárazu“, dokončuje svůj příběh Tomáš. Ortel byl nekompromisní. Deset měsíců v kriminále, zákaz řízení na čtyři roky a dalších 20 let ve výčitkách. Nejen jeho vlastních, ale i od okolí, které otce tří malých dětí znalo.

„Jsem profesionální řidič a denně vidím za volantem neuvěřitelné situace. Lidi netuší, jak moc neustále riskují. Ale to trvá jen do doby, dokud ten pocit bezmoci nezažijete sami. Nikomu bych to nepřál. Jak se dá žít s vědomím, že jste zabili člověka, na kterého doma čeká manželka s dětmi, kdy nejmladšímu byly asi dva měsíce? Člověk si všechno může koupit, jen ten čas, který byste chtěli vrátit zpátky, se koupit nedá. Té tíhy se nezbavíte do konce života,“ hodnotí pochybení ve své zpovědi Tomáš.

„Osudnou chybou řidiče osobního auta byl vjezd do protisměru. Chtěl si zkrátil zatáčku a projet ji co nejrychleji“, hodnotí situaci automobilový expert Jan Červenka. „Pamatujte si, že kam nevidíte, tam nikdy nemůžete jet rychle. V podobných chvílích vždy držte auto ve svém jízdním pruhu a snižte rychlost, abyste byli schopni zastavit na vzdálenost, na kterou vidíte,“ doplňuje a zároveň dodává: „V autě bez ABS pak ještě myslete na to, že při tvrdém brzdění a po zablokování kol se vůz nedá řídit. Snaha dohnat pár minut se ve vteřině pak změní v tragédii, kterou už nevrátíte zpět.“

Lze s takovou zátěží jít dál životem se ctí?

Dokument 13 MINUT včetně série solitérních příběhů očima viníků dopravních nehod přináší nový pohled na nepřiměřenou rychlost. Ukazuje, jaké to je s takovým údělem žít a zda se s tím dá vůbec vyrovnat. „Neskonale si vážím našich pěti aktérů, kteří životem kráčí s nálepkou ‚viník závažné dopravní nehody, za to, s jakou otevřeností do natáčení takhle osobní záležitosti šli. Vnímal jsem, že to pro ně není vůbec lehké, ale zároveň jsem cítil, že i oni vítají, že mohou skrze tento film svou bolestnou zkušenost přetavit do vzkazu, který může jiné životy zachránit,“ řekl režisér Vít Klusák.

Samostatné příběhy řidičů, které poskytnou divákům bližší pohled na jejich osudy, budou postupně zveřejňovány na webových stránkách projektu 13minut.cz v průběhu následujících týdnů. První z příběhů můžete zhlédnout už teď.

https://www.13minut.cz/