Kromě období začátků podnikání pracovalo Cafe Eternity vždy čtyři dny v týdnu. Dva dny praží a dva ostatní zpracovává objednávky, balí je a expeduje. Pátek míváme opravdu volný.
Ne, volno je od toho, aby bylo volno. Jsem s rodinou, sportuju a snažím se užívat život a i pro zaměstnance to je myslím nejlepší benefit.
Brazilská káva patří k nejprodávanějším. Není vyloženě kyselá ani hořká, je spíš sladká, s čokoládo-kakaovými a oříškovými tóny. Když lidé popisují, jakou kávu by si přáli, tak 9 z 10 se přiblíží právě charakteru kávy z Brazílie.
Čerstvou kávu pražím už téměř 20 let. Začal jsem s tím ve Spojených státech, kam jsem se vydal na přelomu tisíciletí na zkušenou a proto, abych se naučil anglicky. Chodil jsem do školy, pracoval v hotelích a restauracích, a když jsme jednou s přítelkyní seděli doma a dívali se na televizi, zaujal nás pořad o kávě, který barvitě popisoval to, jak čerstvě napražená káva poskytuje nepředstavitelně dobrý zážitek.
Pořad nás opravdu velice zaujal, tak jsme šli čerstvě praženou kávu ochutnat. Dali jsme si etiopský Harrar a naprosto nás uchvátil. Připomínal lehce borůvkový džus a byl úžasný. Pochopili jsme to, co se říkalo v pořadu, že zatímco víno má přes 400 aromatických látek, čerstvě namletá káva jich má přes 800. A tak jsme si koupili pražící stroj a začali jsme experimentovat. Do té doby jsem si kupoval kafe v plechovkách všudemožně po supermarketech.
Na získávání kávových zkušeností je podle mě Amerika výborná. Kávu tam pije každý ve velkém množství, takže i menší město má svou vlastní pražírnu či dvě. A protože trh je obrovský, žádná krutá konkurence na něm nepanuje a pražiči si pomáhají a radí.
Po několika letech v USA jsme se s přítelkyní vrátili zpátky do ČR a s nabitými zkušenostmi jsme založili společnost. Začátky byly velmi těžké. Češi byli zvyklí na velké nadnárodní značky Lavazza a Illy a nevěděli, proč by měli utrácet víc peněz za čerstvě praženou kávu. Neměli s tím žádné zkušenosti, a tak jsme chodili po trzích, které pro nás byly po zaplacení nákladů ztrátové.
Z počátku jsme prodávali drtivou část produkce velkoobchodně, což nám zaručovalo jistý příjem i za cenu malých marží. Později jsme si přibrali kavárny, nakoupili druhý stroj s kapacitou 60 kilogramů kávy za hodinu a přesunuli se do větších prostor v Albrechticích.
Začali jsme se také více orientovat na maloobchodní prodej, který jsme od počátku považovali za velice důležitý distribuční kanál i kvůli tomu, že na něm lze získat nejlepší marže. Naše pražírna začala pořádat pravidelné degustace, soutěže na sociálních sítích a investovali jsme čtvrt milionu do nových internetových stránek.
Ano. Zákazník, který si nás najde sám, je naším nejlepším zákazníkem. Podobě e-shopu jsme proto věnovali hodně a sestavili jsme ho podle toho, jak nám zákazníci sami v dotazníku popsali, co je pro ně u kávy důležité. Jejich pohled se velmi lišil od našeho profesního vnímání. E-shop jsme však plně přizpůsobili tomu jejich. Vyhledávání optimální kávy tak není například seřazeno podle druhů či ceny, ale podle kyselosti (acidity) kávy, země původu, intenzity chuti a způsobu přípravy. Netradiční pravidla má i věrnostní program pro zákazníky.
Kdokoliv, kdo nakoupí nad určitou hranici začínající na 5000 korun, tak má pak už doživotně stanovenou slevu. Nákupy se přitom nesčítají v rámci jednoho roku, jak to bývá obvyklé jinde, ale neomezenou dobu. Kdo překročí částku 100 000 korun, má už navždy 15% slevu.
Před covidem-19 jsme měli polovinu zákazníků z velkoobchodu a z kaváren a polovinu z maloobchodu. Při uzavírce kaváren nám 80 procent prodejů dělali koncoví zákazníci a jen pětina vše ostatní.
Tržby nám meziročně stouply o 40 procent a VIP zákazníků s útratou přes 100 tisíc korun máme více než 100. Lidé teď za kávu utrácejí vyšší částky než dříve. Zatímco před pandemií si kupovali nejčastěji kávu v cenové relaci 400 až 700 Kč/kg, dnes mají větší odbyt dražší značky v rozmezí 700 až 800 Kč/kg.