Některé věci se prostě neříkají. Kolik let vám hrozí za schvalování ruské invaze?

Hybridní válka zesiluje s eskalací konfliktu na Ukrajině, sociální sítě i e-mailová komunikace jsou zahlceny zprávami, mezi kterými je těžké se zorientovat. Internetový prostor plní i manipulativní zprávy, které záměrně obhajují ruskou agresi. Asociace komunikačních agentur proto připravila manuál, jak dezinformace rozpoznat i jak se k nim dále chovat.

„Putinova armáda neokupuje pouze cizí stát, ale dlouhodobě i internetový prostor, kde nyní obhajuje své bezprecedentní kroky. Proto jsme se rozhodli pro urychlenou přípravu jednoduchých pokynů. Dezinformace totiž často obsahují shodné znaky, díky kterým je snazší je rozpoznat,“ uvedl Marek Hlavica, ředitel Asociace komunikačních agentur.

Jak poznat dezinformace?

„Dodržování běžných novinářských norem je základní znak důvěryhodnosti webu. Podle výzkumů Nielsen Admosphere čtenáři důvěřují více webům, které nejsou anonymní, články podepisují a řádně odkazují na původní zdroje. Dalším silným signálem důvěryhodnosti webu, že nemanipuluje čtenáře emotivními jazykem zpravodajství,” říká Josef Šlerka, který se v NFNZ podílí na tvorbě MediaRatingu a dlouhodobě se věnuje výzkumu českých médií.

Na internetu se u dezinformačních zpráv často objevuje fotodokumentace, která má stvrdit jejich pravost. Díky nástrojům, jako je možnost vyhledání podobné fotografie přímo na Googlu lze zkontrolovat, zda fotografie skutečně souvisí s textem článku a netýká se zcela jiné události. Pokud má čtenář při čtení podezření, že by se mohlo jednat o nepravdivou informaci, může si na webech jako manipulatori.cz či hoax.cz ověřit, zdali se nejedná o již vyvrácenou nepravdu. „Nejdůležitějším krokem u čtení dezinformací je první zpochybnění při čtení dané informace. Lživé články na čtenáře apelují, že právě oni teď čtou ty jediné pravdivé zprávy. Už to by čtenáře mělo varovat,” doplnila Petra Jankovičová z AKA, která projekt koordinuje.

Návod čtenářům radí i jak zabránit šíření dezinformací. Mezi základní poučky patří nenechat se unést emocemi, v sekci komentářů nereagovat na očividné trolly a nenávistné komentáře a nepodněcovat s uživateli a profily, kteří dezinformace sdílí či zastávají, žádnou diskuzi. V neposlední řadě napoví i to, jak šiřitele dezinformací nahlašovat.

Pokyny pro boj s dezinformacemi jsou k nalezení i na instagramovém účtu Pomáháme Ukrajině.

Jak na sociální síti Facebook nahlásit profil za šíření dezinformací?

Na profilu dezinformátora klikneme na tři tečky na pravé straně

Vybereme Podpora a nahlášení profilu

Vybereme Zveřejňuje nevhodný obsah

Jak na sociální síti Facebook nahlásit konkrétní dezinformační příspěvek, který se týká prokremelské propagandy?

U příspěvku klikneme na tři tečky na pravé straně

Vybereme Nahlásit příspěvek

Vybereme Nepravdivé informace

Vybereme Politika

Publikováno na: