Kila dolů! Začněte se hýbat a zatočte s cukrovkou

Léčba cukrovky musí být komplexní. Kromě užívání předepsané medikace a měření cukru v krvi je zapotřebí upravit jídelníček a pravidelně se hýbat. Pohyb je skvělým způsobem, jak lze příznaky cukrovky zmírnit. Zejména v případě diabetu 2. typu, jehož rozvoj významně ovlivňuje obezita a s ní související inzulinová rezistence. Výrazný úbytek na váze může vést až k vymizení příznaků cukrovky.[1] Tato opatření jsou prospěšná i pro člověka bez diabetu. Pro všechny zůstává zásadním bodem úspěchu najít odhodlání změnit svůj životní styl.

Rutina, která vás bude bavit

Při výběru vhodného pohybu je třeba zohlednit stadium cukrovky, věk, přítomnost artrózy kloubů a stav kardiovaskulárního systému. Neváhejte se proto poradit se svým lékařem. Aby byla fyzická aktivita zdraví prospěšná, musíte se jí věnovat pravidelně. Začněte třeba každodenní svižnou procházkou a postupně vyzkoušejte další pohybové aktivity. Zaveďte si pravidelný režim a cvičte 3–5krát týdně po dobu 30–45 minut. Ideálně sportujte v zátěži na 60 %. Máte-li u svého pohybového předsevzetí vydržet, zvolte takovou aktivitu, která vás bude opravdu bavit.

Chytrý pomocník

Pomoci vám může například aplikace Diatrainer, která byla vyvinuta speciálně pro pacienty s cukrovkou. Virtuální cvičitelka vás provede celou cvičební sestavou a poradí i s technikou cviků. Lékař vám doporučí cviky vhodné pro váš zdravotní stav. V aplikaci je pak zcela jednoduše najdete. Jsou rozdělené do tří skupin podle obtížnosti, zkoušejte pomalu jeden po druhém.

Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv sport, hlavně vydržte, vaše zdraví vám poděkuje. Při pravidelném cvičení dojde nejprve ke snížení glykemie a krevního tlaku. V horizontu týdnů se zúží obvod pasu a změní se poměr tuku a svalové hmoty. Po měsících cvičení dosáhnete zvýšení fyzické zdatnosti, poklesu hmotnosti, snížení inzulinové rezistence a z toho plynoucí lepší kompenzace cukrovky. Při zátěži byste u sebe měli vždy mít cukr, ideálně ve formě slazeného nápoje, který podle glykemie budete moci průběžně užívat. Nezapomeňte neustále poslouchat své tělo. Začněte pozvolna a postupně přidávejte na intenzitě i času stráveném v pohybu.

[1] https://ct24.ceskatelevize.cz/veda/2324797-cukrovka-se-da-vylecit-velmi-prisnou-dietou-ukazuje-studie-v-prestiznim-casopise

Publikováno na: