Dámy, nedejme se! Naučte se 5D, jak pomoci při sexuálním obtěžování

Mezinárodní projekt značky L’Oréal Paris s názvem Stand Up připravil tipy, jak zasáhnout proti obtěžování na veřejnosti. Na stránce www.standup-cesko.com tak najdete důležité informace, jak pomoci ženám a dívkám v nepříjemné situaci a proměnit se v hrdinu, který nenechá oběť na holičkách.

Vše spočívá v tom, nebýt pasivní, neodvracet zrak a najít v sobě odhodlání pomoci druhým.

Pokud zaregistrujete v parku, v autobusu nebo třeba v obchodním domě ženu, která musí čelit sexuálně podbarvenému chování, zasáhněte! Jestliže je situace relativně bezpečná, zaskočte pachatele – jen tím, že si stoupnete vedle, či že na ženu či na něj promluvíte, ho vyvedete z míry a seberete mu pocit, že si může dovolovat cokoli. Je-li to potřeba, zavolejte pomoc. S velkou pravděpodobností se k vám připojí další lidé z okolí, které svým chováním zaktivizujete. Foťte, točte, zdokumentujte situaci, jak nejlépe to jde. Když je situace zažehnána, změňte téma a vraťte ženě pocit, že se může cítit v bezpečí.

Celý projekt Stand Up značka L’Oréal Paris vyvinula ve spolupráci s nevládní organizací Right to be_. V České republice projekt zaštiťuje organizace Konsent. Značka tak chce pomoci vytvářet bezpečný veřejný prostor pro všechny. Pokud se na veřejnosti děje mimořádná situace a někdo se ocitne v nouzi, jen málokdo dokáže oběti pomoct, i když je ulice plná lidí. Mnoho z nás spoléhá na to, že problém vyřeší někdo jiný, další lidé zase netuší, jak správně postupovat. L’Oréal Paris chce proto ukázat správný způsob, co dělat, proškolit alespoň tisíc lidí z řad veřejnosti a pomoci z veřejného prostranství udělat bezpečný prostor pro všechny.

* Studie “Sexuální obtěžování ve veřejných prostorách, data v rámci ČR”, realizovaná na vzorku 1 019 osob agenturou Ipsos ve spolupráci se značkou L´Oréal Paris, únor 2022