S tím, jak lze odhalit různé druhy podvodů včetně stočeného tachometru, má Pajer dlouholeté zkušenosti Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už více než 30 let pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám při prodeji ojetých vozidel a která prověřuje historii aut online na www.cebia.cz. Odhalit stočený tachometr je podle Pajera podstatné nejen z finančního hlediska, abyste neplatili za auto cenu, kterou nemá, ale také kvůli bezpečnosti. Pokud má auto najeto například o 100 tisíc km více, než si myslíte, bude vyžadovat jinou povinnou údržbu, což může mít při zanedbání zásadní vliv na jeho bezpečnost.
„Co se týče finančního hlediska, průměrné stočení o 100 tisíc km zvyšuje cenu vozu v průměru o 20 %, tedy o 55 000 Kč. Zhruba stejnou částku si pak v následujících letech vyžádají neočekávané náklady na údržbu a opravy spojené právě s vyšším km nájezdem, suma sumárum vás stočený tachometr postupně vyjde až na 110 000 Kč. Čím víc je tachometr stočený, tím samozřejmě roste částka, kterou prodejci necháte „jako odměnu“ za to, že vás podvedl. Auta jsou někdy stáčena i opakovaně a dokonce i na hodnoty zánovních vozů. Setkat se lze i s auty se stočeným tachometrem o 500 tisíc i více km.
„Poznat stočený tachometr bohužel není jednoduché a často se to nepodaří ani technikům v servisech. U stočených aut se totiž často vyměňují díly, které by kvůli většímu opotřebení mohly ukázat, že se s autem jezdilo více než kolik ukazuje tachometr. Vyměnit pedály, volant či řadicí páku je v poměru k výdělku levná záležitost, stejně tak ale i upravit historii najetých kilometrů v počítači vozu,“ upozorňuje Pajer. U aut se stočeným tachometrem se často dbá na to, aby stočení nebylo možné fyzickou prohlídkou jednoduše zjistit.
Pro kontrolu, zda nemá auto stočený tachometr, je lepší zjistit si informace o jeho historii, tedy záznamech o průběžném počtu najetých km. A to zvládnete sami. Stačí do systému AUTOTRACER, který provozuje Cebia na www.cebia.cz, zadat VIN kód auta (bývá uvedený v inzerátu, případně se na něj vyptejte prodejce, nebo si ho při osobní prohlídce vozu opište například ze skel automobilu). Systém AUTOTRACER obsahuje záznamy o ojetých autech z Česka i ze zahraničí. Data do něj poskytují pojišťovny, autobazary a prodejci vozidel, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři, policie, STK, finanční instituce či například inzertní a aukční portály.
Lze se tak včas dozvědět, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně jaká vznikla škoda a jak auto vypadalo na fotografiích po havárii, jaký je skutečný rok jeho výroby a rok registrace, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není hlášené jako kradené či zda není zatížené leasingem, jakou má výbavu dle výrobce, zda, jak a za kolik bylo inzerované a řadu dalších informací.
Výhodou tohoto systému tedy je, že se z něj dozvíte i o případných haváriích, skutečné zemi původu či skutečného roku výroby. Pamatujte, že z technického průkazu se dozvíte jen datum první registrace, auto ale může být i starší. A každý rok může hrát roli v kupní ceně. Mít všechny dostupné informace se proto vyplatí.
Časový vývoj stavu tachometru ze systému Cebia. Tato Škoda Octavia byla stočena opakovaně na hodnotu zánovního vozu a po 11 letech prodávána s nájezdem okolo 10 000 km ročně.
Časový vývoj stavu tachometru ze systému Cebia. Ani ne šestiletá Škoda Octavia byla stočena o více než 450 000 km.