Každé druhé dítě není spokojené se vzhledem. Má to následky

Šikana má mnoho podob. Jednou z nich je i zostuzování ostatních kvůli jejich vzhledu, tzv. bodyshaming. V posledních letech se tato forma trápení ostatních přesunula i do online světa.

„V online prostředí čelila posměškům kvůli vzhledu jedna třetina českých dětí, v reálném životě to byla dokonce více než polovina," popisuje Kamil Kopecký z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, který pro společnost O2 se svým týmem v rámci výzkumu Děti a kult krásy v online světě vyzpovídal téměř 10 000 dětí ve věku od 10 do 17 let. A výsledky?

Každé dvanácté dítě by raději nebylo

Na sociálních sítích je vzhled klíčový. Aby uživatel získal co nejvíce srdíček nebo lajků, musí fotka vypadat dobře. Filtry ke zlepšení vlastního vzhledu používá přes 42 % dotázaných dětí.

Příspěvky ale nemusí být vždy líbivé. Přibližně půl procenta dětí vytváří obsah zaměřený na sebepoškozování, stejný počet zachycuje násilí. Zdá se vám to málo? Zmiňované necelé procento ale odpovídá 57 dotázaným dětem. A to pouze z výzkumu, ne z celé populace.

Alarmující je i přiznání, že 544 dotázaných dětí uvažovalo o tom, že by raději nebyly. 307 dětí přiznalo sebepoškozující aktivity, jako jsou řezání či pálení se na různých částech těla.

A jaké má zesměšňování vzhledu následky?

Čtvrtina dětí se domnívá, že je situace posílila. Zbytek poukazuje na nejrůznější negativní dopady. „Závažným zjištěním je pak přiznání přejídání se a následné vyzvracení potravy u 1,3 % dětí," říká Jana Kvintová z Katedry psychologie a patopsychologie Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Vzhledem k tomu, že v Česku je přibližně 1,5 milionu dětí, pak zde hovoříme o desítkách tisíc dětí, které se s těmito problémy potýkají. A to už je více než varovné číslo.

Bodyshaming je problém, na který je třeba reagovat. „Prostřednictvím našich každoročních výzkumů se snažíme identifikovat aktuální rizika v online prostředí a následně je pomáhat řešit. Na Bezpečně v síti.cz čtenáři najdou články a tipy, například co má rodič dělat, když zpozoruje u dítěte problém nebo jaký mají sociální sítě vliv na vnímání vlastního těla," říká Hany Farghali, ředitel korporátní komunikace a CSR z O2.