Národní den železnice 2022 bude v plzeňském depu

Velkolepá akce na oslavu železnice se letos uskuteční v sobotu 24. září v areálu plzeňského depa. Areál bude už tradičně rozdělen do tří světů – historie, změny a zábavy.

Zábava a poučení v sekcích

Svět historie nabídne přehlídku nejkrásnějších historických parních, motorových i elektrických lokomotiv. Těšit se můžete také na parní jízdy a jízdy zvláštních vlaků do okolí Plzně. Svět změny bude prezentovat moderní flotilu Českých drah. V areálu depa bude k vidění několik vozidel ze soudobé produkce. Svět zábavy už tradičně nabídne bohatý doprovodný program nejen pro rodiny s dětmi. Najdete tu řadu zábavných a hravých aktivit včetně skákacího hradu nebo závodu drezín. Natrefit budete moct i na maskota slona Elfíka.

Exkluzivní světelná show plná historických lokomotiv v areálu depa začíná ve 20 hodin na točně Světa historie. Více než desítka nejen historických exponátů se představí v na míru připraveném scénickém osvětlení za doprovodu hudby, která celý zážitek podtrhne. Vstupenky na tuto část oslav je nutné si koupit předem online.

Parní krásky

Hlavní zájem přítomných se přirozeně soustředí na vystavené lokomotivy, vozy a soupravy. Na co se můžete těšit tentokrát? Milovníci parních mašinek se zblízka pokochají například impozantní Šlechtičnou (475.111), která se právem říká „rychlíková aristokracie“ své doby. Škodovy závody v Plzni jich v letech 1947–1950 vyrobily celkem 172 kusů, z toho 25 na export do KLDR.

Mezi další lákadla patří Heligon (414.096). Ten byl vyroben v roce 1906 a sloužil především v Praze a Českých Budějovicích. Po vyřazení z provozu v roce 1967 se z něj stal pomník v Českých Velenicích. Posledních deset let se ale intenzivně pracovalo na jeho rekonstrukci a na jaře 2019 došlo k prvnímu úspěšnému zátopu v jeho novém „životě“.

Dieselové mašiny

V Plzni samozřejmě nemohou chybět ani zástupci takzvaných motorových lokomotiv (správněji dieselových, protože motor má přece každé hnací vozidlo). Těžko přehlédnete Kyklopa (T499.0002). Tato lokomotiva sloužila k vozbě nejtěžších rychlíků na neelektrifikovaných tratích, kde neobstáli ani Brejlovci. K jejich sériové výrobě bohužel nedošlo kvůli omezení obchodu po vzniku železné opony.

Mezi „evergreeny“ na podobných akcích patří vedle zmíněných Brejlovců také Bardotky. V Plzni konkrétně uvidíte stroj T478.1001. Bardotky se vyráběly jako univerzální mašiny pro nákladní i osobní dopravu v době, kdy ještě kralovala pára. Bránu ČKD jich v letech 1964–1971 opustilo celkem 230 kusů, takže se staly nosnou řadou pro motorizaci našich železnic.

Motorové a parní vozy

Děti i dospělí se patrně zastaví u výrazných exponátů ze skupiny vozů s vlastním pohonem. V letech 1948–1956 vzniklo ve Vagonce Studénka a Tatře Kopřivnice celkem 549 motoráků, pro které se ujala roztomilá přezdívka Hurvínek. Rozšířily se do všech koutů Československa a ustupovat začaly až v průběhu 70. let. V areálu bude zastoupen stroj M 131.1515.

Když se řekne Slovenská strela, asi není potřeba mnoho dodávat. Kopřivnické závody Tatra vyrobily v roce 1936 pouze dva vozy, které byly nasazeny na rychlíkovou linku Bratislava – Brno – Praha. Poprvé v historii ČSD se jednalo o povinně místenkový spoj. Vystavený vůz M 290.002 byl v pravidelném provozu až do roku 1960.

Žhavá současnost

K hlavním exponátům, které zastoupí současnou tvář železnice, bude patřit pětivozová souprava InterJet. Jde o nejmodernější koncept osobních vozů pro dálkové vlaky s rychlostí až 200 km/h z produkce konsorcia Siemens Mobility a Škoda Transportation. V této části depa uvidíte rovněž elektrickou lokomotivu Siemens Vectron, schopnou provozu na čtyřech rozdílných napěťových systémech, nebo nízkopodlažní jednotku RegioPanter, kterou v řadě krajů znáte ve dvou- i třívozovém provedení.

Vzhůru na cestu

A jak se do Plzně dostanete? Nejpraktičtějším způsobem je využít spoje Českých drah. Nepřetržitou bezplatnou kyvadlovou dopravu mezi plzeňským hlavním nádražím a areálem depa zajistí souprava složená ze dvou elektrických jednotek RegioPanter. Pokud se na Národní den železnice vydáte autem, najdete parkoviště v bezprostřední blízkosti areálu. Jeho kapacita je však velmi omezená! Při využití parkoviště zaplatíte jednorázovou částku 50 korun, po předložení vstupenky na Národní den železnice z online předprodeje máte tuto službu zdarma. Přejeme vám šťastnou cestu a příjemnou zábavu.

Vstupné

Vstupenky koupíte v předprodeji na www.cd.cz v sekci E-shop a dále Nostalgické vlaky. Na denní program lze koupit vstupenku v hotovosti i v areálu (pozor na omezení kapacity). Na noční show je nutné koupit si vstupenku předem v e-shopu.

*Věk dítěte je nutné prokázat.

**Neplatí žádné slevy na dítě, každý návštěvník musí mít vlastní vstupenku.

VLAKEM S TŘETINOVOU SLEVOU

Pokud pojedete na Národní den železnice vlakem, můžete využít slevu ve výši 33 %. Sleva se přizná pouze u jízdenek na den 24. září 2022 pro jednotlivé jízdné včetně všech druhů slev, nelze ji však použít pro skupinové ani síťové jízdenky. Při cestě tam může být nástupní stanice kterákoli, kde staví vlaky Českých drah, a cílová stanice Plzeň hl. n. Pro cestu zpět je nástupní stanice Plzeň hl. n. a cílová kterékoli stanice v České republice, kde staví vlaky národního dopravce (vyjma stanic v Plzeňském kraji, kde staví pouze osobní a spěšné vlaky).

Speciální třetinovou slevu lze uplatnit výhradně při nákupu v e-shopu ČD, a to při použití slevového kódu G4WI-N3PW-AJXQ. Jízdenku však v takovém případě nelze platit ČD Body. Akční nabídka se netýká nákupu u pokladní přepážky ani ve vlaku u průvodčího či v automatu.

VÍCE NA WWW.DENZELEZNICE.CZ.

Publikováno na: