V případě ojetých aut už platí, že nic není nemožné. Přečtěte si, s čím se můžete při koupi auta často setkat. O zkušenosti se podělila společnost Cebia, která už více než tři desítky let pomáhá motoristy chránit proti podvodům a která umožňuje prověření historie ojetých vozů z Česka i zahraničí na www.cebia.cz. Stačí zadat VIN vozu a dozvíte se, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně jaká vznikla škoda a jak auto vypadalo na fotografiích po havárii, jaký je skutečný rok jeho výroby a rok registrace, pro jakou zemi bylo vyrobeno, zda není hlášené jako kradené či zda není zatížené leasingem, jakou má výbavu dle výrobce, zda, jak a za kolik bylo inzerované a řadu dalších informací včetně návodu na to, jak poznat, že auto bylo nelegálně předělané. Data do něj poskytují pojišťovny, autobazary a prodejci vozidel, autorizované i neautorizované servisy a pneuservisy, výrobci a importéři, policie, finanční instituce či například inzertní a aukční portály.
Jedním z nejčastějších podvodů při prodeji ojetin je zatajování havárií, díky čemuž lze na autě vydělat i více než sto tisíc korun. Málokdo ví, že 99,4 procent ojetých aut je prodáváno jako nehavarované. Zatajují se nejen malá poškození, ale i totální havárie. Přesný rozsah poškození často neodhalí ani v autoservisu. Nejlepší zbraní proti tomuto podvodu je znát historii vozidla a s ní data od pojišťoven a servisů. U Cebia lze kromě přesného vyčíslení škody pojišťovnou vidět i fotografie auta po havárii.
Tento havarovaný vůz se prodával v Česku jako nehavarovaný.
Druhou nejrozšířenější podvodnou praktikou je stáčení tachometrů, které se vyskytuje u každého třetího ojetého auta. Počitadla ujetých kilometrů se v průměru stáčí o zhruba 100 tisíc kilometrů. Pro prodávajícího může být i stočení do 30 tisíc km lákavé, neboť u zánovních vozidel s nízkým počtem najetých kilometrů může zvýšit jeho marži o 100 %. Kromě běžných vozů se stáčení často objevuje i u luxusních značek. Tachometry se zpravidla upravují tak, aby na stočení nepřišel ani technik v servisu. Tachometry se stáčejí i opakovaně, někdy dokonce na hodnoty zánovních aut! Jediným způsobem, jak tento podvod odhalit, bývá často jen prověření historie vozu, resp. průběžně najetých kilometrů. Cebia má k autům průměrně 9 stavů tachometru, u starších vozů pak i více než 20.
Stáčení tachometrů patří stále mezi nejčastější podvody.
Každé páté dovezené ojeté auto nemá uvedenou pravou zemi původu. Nejčastěji pak pocházejí z Řecka, Chorvatska, Rumunska, Bulharska či pobaltských zemí. Každé dvacáté s falešným původem je ve skutečnosti dovezeno dokonce z Chile, Curacaa, Jižní Ameriky, Jižní Afriky, Mexika, Ománu, Ruska, Turecka, Tchaj-wanu, Tuniska, zemí Perského zálivu, Běloruska či například Ukrajiny. Vyplynulo to analýzy společnosti Cebia, která prověřila původ více než 47 000 dovezených ojetých aut z inzerce. Prodejci pak nejčastěji tvrdí, že jsou auta dovezena z Německa nebo že mají český původ. Z technického průkazu bohužel zemi původu nezjistíte. Cebia pro prověření země původu využívá dat od výrobců aut. Díky záznamům z historie vozidel pak lze často vysledovat, v jakých zemích auto jezdilo.
Z technického průkazu pravý původ auta nezjistíte. Cebia využívá data výrobců.
Omlazeno bývá až 20 % ojetých aut určených k prodeji. Jde přitom o jednoduchou techniku, kterou zvládne každý – neuvádět skutečný rok výroby. Stačí zákazníkovi říct, že je auto o jeden či dva roky mladší. Někteří prodejci také místo roku výroby uvádějí datum registrace, resp. uvedení vozidla do provozu. Lákavé je to zejména na přelomu roku, kdy je auto vyrobeno například v listopadu, ale uvedeno do provozu až třeba v lednu. A je třeba dodat, že skutečný rok výroby nemusí znát ani prodejce, protože není uvedený v technickém průkazu. Cebia pro určení roku výroby opět používá data od výrobců aut.
Cebia má k dispozici jeho fotografie po havárii i po opravě.
To, že je auto havarované, nebo dokonce po totální bouračce ještě neznamená, že se nemůže znovu dostat do provozu. Prakticky z každého auta lze použít jeho část na rekonstrukci nového. Stává se tak, že ze dvou totálně nabouraných vozů vznikne jeden nový. Vůz může mít identifikační VIN kód jednoho z původních vozů, nebo zcela falešný – neexistující, nebo použitý z jiného existujícího vozu. Auto je pak prodáváno jako nehavarované, vydělat na něm lze i stovky tisíc korun. Jízda v takovém vozidle však nebývá bezpečná. Nezákonné předělání vozidla lze zpravidla odhalit kontrolou originality identifikátorů. Kde je naleznete a jak mají u konkrétního modelu vypadat, vám Cebia řekne v rámci prověření historie vozidla.
Více informací o prověření historie vozidel se dozvíte zde.