Sociální program ve Volvo Cars oceňují rodiče

Aby s příchodem nového člena rodiny vše fungovalo, jak má, je třeba sladit práci a osobní život – a v tom hraje zásadní roli přístup zaměstnavatele. Dobrým příkladem může být automobilka Volvo Cars. V rámci jejího programu Family Bond mohou zaměstnanci využít až šesti měsíců hrazeného pracovního volna s finanční podporou ve výši 80 % své základní mzdy. 

„Jsem za tuto možnost nesmírně vděčný. Mohl jsem s miminkem trávit veškerý svůj čas – ne jenom první týden a pak zase každý den na osm hodin do práce… Pro Volvo pracuji už dlouho, takže vím, jakou má kulturu, že lidé jsou na prvním místě. Když ale člověk daný benefit skutečně využije, teprve vidí, že je to skutečně reálné,“ říká Pavel Kunčík, který výhod Family Bond využil už před třemi lety. V tu dobu byl v českém sociokulturním prostředí, kde zatím stále není zrovna zvykem, aby byl muž doma s dítětem, tak trochu bílou vránou. „Pořád to s sebou nese určité stigma. Ale mám také plno přátel, kteří by naopak uvítali, kdyby se mohli půl roku rodině věnovat naplno a mít po celou dobu jistotu stálého příjmu.“

Bonus k (ne)zaplacení

V tomto sociálním programu navíc nehraje roli pohlaví, sexuální orientace ani rodinný stav. Ať muž, či žena, rodič biologický, či adoptivní, každý zaměstnanec automobilky Volvo na celém světě může strávit až šest měsíců s rodinou a nedělat si hlavu s tím, jestli mu zaměstnavatel bude držet místo nebo jak to bude s příjmem.

Program se vztahuje vždy na jednoho z rodičů či pěstounů (pokud by oba byli zaměstnanci Volva), který může volno čerpat kdykoli v průběhu prvních tří let rodičovství, a dokonce i postupně – tak jako Pavel Kunčík: „Využil jsem možnost rozdělit si půlroční volno do více částí. Takže jsem mohl nějakou dobu být doma s rodinou i minulý podzim, kdy byly synovi dva roky.“

Psychologové upozorňují, že první měsíce života mají mimořádný význam pro utváření vlastností a osobnostních rysů dítěte – právě rodina a péče rodičů v raném dětství učí dítě sebedůvěře a schopnosti uplatnit se v životě. Přínos pro rodiče je pak stejně nezpochybnitelný: společné okamžiky jsou vedle zdraví tou nejcennější komoditou, zvláště v dnešní hektické době. A spokojený zaměstnanec a rodič je současně efektivnější v obou rolích. 

„Společně trávený čas má přispět k psychické pohodě, která je důležitá jak pro oba rodiče, tak pro dítě,“ objasňuje své rozhodnutí automobilka Volvo Cars. Ta tak může být inspirací dalším firmám a společnostem, jak svým zaměstnancům umožnit lépe sladit potřeby rodiny a dětí s pracovním životem.