Jak si správně nastavit fungování v rámci všech právních oblastí v byznysu, se naučíte v profesním programu LL.M. Právo v podnikání na NEWTON University. Pokud cítíte, že byste do právnické problematiky pronikli rádi hlouběji, tento jedinečný vzdělávací program, šitý na míru všem podnikatelům, určitě oceníte. Díky němu dokážete předejít chybám, které by mohly nepříjemně provětrat vaši peněženku. V čem často podnikatelé tápou, jsme si povídali s garantkou programu, advokátkou a držitelkou ocenění Právník roku (2014) Katarínou Maisnerovou.
Jedná se o profesní program, který podnikatelům ukáže, že právo je součástí jejich každodenního života, osobního i profesního a nelze ho podceňovat, jinak se můžete dostat do potíží. Ale cílem toho jednoletého programu není dělat ze studentů právníky, chceme je naučit předcházet možným problémům, které plynou z neznalosti práva. Otvíráme lidem nový obzor tím, že se v něm potkají s lidmi z praxe, kteří tyto záležitosti řeší na denní bázi.
Respektujeme, že každý z účastníků přichází z jiného prostředí, s jinými zkušenostmi. Proto náš kurz začínáme nezbytným teoretickým úvodem. Máme tak jistotu, že všichni účastníci dostanou základ, na který pak mohou své vědomosti vrstvit. Ostatně právě tím se od konkurence odlišujeme. Kurzů, kde dostanete „nalévárnu“ od odborníka, je celá řada. Ovšem kolik těch informací padne na úrodnou půdu, pokud vám chybí vědomostní podhoubí a vnímáte informace izolovaně jako laik? Víme, že důležité jsou nejen informace, ale i kontext a propojení s praxí. Naším záměrem je, aby náplň co nejvíc kopírovala běžný byznysový život. Takže se u nás dozvíte vše potřebné o smlouvách, ale třeba i trestně-právních aspektech podnikání. Je také řada věcí, které byste na první dobrou jako právní laik s podnikáním nespojovali, ale mohou vás jako podnikatele pěkně potrápit. Na co se zapomíná, je například sexual harassment nebo genderová spravedlnost. Hodně třaskavé je právo v marketingu – získávání osobních údajů, spamy, lživá reklama a další.
Jednoduše pro každého, kdo si chce rozšířit obzory. Vezměte si třeba podnikání v rámci rodiny. To je typicky prostředí, kde je důvěra víc než smlouva. Což je nastavení, které fungovat může, ale nemusí. Spousta rodin se rozhádá. Přitom kdyby bylo všechno nastavené dopředu, ušetřilo by se spousta emocí a peněz. Propojení širší rodiny v rámci podnikání je téma, které se v profesním, ale i tradičním vzdělávání dost často pomíjí. V rodinném podnikání je nesmírně důležité dobře rozložit pracovní smlouvy, vyřešit, jak to bude s dluhy, nebo jak bude rozdělený management v případě sňatku.
V tomto záleží na generaci a typu podnikání. Když mluvíme o startupech, tak to často vypouští z finančních důvodů. Spoustu věcí najdete na internetu, vzory smluv apod. Spousta lidí si řekne, když si shání prostory, účetního, daňového poradce, že právníka budou hledat, až nastane nějaký problém. Pak je tady sorta byznysmenů, kteří mají větší společnost. Ti mají podnikového právníka, který se věnuje všemu, od reklamací po pracovní smlouvy. Jenže už logicky nemají čas na reklamu na internetu, nebo marketing. To je stejné, jako kdybyste měli nemocnici a nasadili tam deset obvoďáků, kteří budou řešit zároveň rakovinu a zlomenou nohu. To nejde.
Ano, lidé si myslí, že právník má řešit věci, až bude průšvih. Ale existuje nějaká prevence. Tento program vás naučí rozlišit, co si zvládnete udělat sám pomocí internetu a co už vyžaduje větší péči. Vy si totiž můžete myslet, že víte dost, ale nemusí to tak být. Na druhé straně, jednoduchou kupní smlouvu si můžete vygooglit a za právníka ušetřit.
Hodně průšvihů se řeší v souvislosti s ochranou osobních údajů. Další častý průšvih je rozhodčí doložka. Většina lidí nechápe, jestli je pro ně výhodná nebo nevýhodná. Doložka tak může pomoci i uškodit. Dále bývá problematické obecně nastavení a koncepce smluv. Velký nedostatek vidím v ochraně duševního vlastnictví obecně, to podnikatelé zanedbávají ve velkém, no a pak je tu prostředí internetu a sociálních sítí, kdy se chovají mnohdy jak sloni v porcelánu. Často neví, jak vlastně nakládat s osobními údaji a užívají některé praktiky, které jsou v lepším případě na „hraně“. Řešila jsem třeba případ, že klienta zradil parťák, on ten příběh zveřejnil na internetu a stálo ho to ve finále hodně peněz.
JUDr. Katarína Maisnerová advokátka
Absolventka právnické fakulty Západočeské univerzity (Mgr.) a právnické fakulty Karlovy univerzity (JuDr.) Držitelka ocenění Právník roku (2014). Vedle práva se pravidelně vzdělává i mimo akademickou obec (například u LCIA) a je certifikovanou canisinstruktorkou pro oblast rozvoje osobnosti.
Chcete se perfektně orientovat v právních úkonech, které řešíte v byznysu? Podejte si přihlášku do LL.M. Právo v podnikání.