Podvody s ojetinami: Prasklinu maskovali tmelem

Čtyři z pěti kupujících příliš dopodrobna nezkoumají historii vyhlédnuté ojetiny. Mohou se tak dostat do pořádných potíží. Stočené tachometry totiž nejsou takovým problémem ve srovnání s jinými podvody, kterých se prodávající dopouštějí. 

Jeden ze čtyř českých motoristů přiznává, že vůbec nedostal možnost řádně si prověřit při koupi ojetiny stav ujetých kilometrů. Jeden z pěti pak neměl k nahlédnutí servisní knížku, ani jiné záznamy o údržbě.

Alarmující je také zjištění, že devatenáct procent kupujících nemělo možnost nahlédnout do servisní knížky. „Lidé si bohužel neuvědomují, do jak vážných problémů se koupí ojetého vozu s nejasnou historií mohou dostat,“ varuje Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA). Upozorňuje nejen na ošidnosti nákupu u neprověřených autobazarů, ale zejména na ulici od neznámého člověka.

Exekuce hrozí

Zkušenosti velkých autobazarů ukazují na závažné podvody ze strany podvodníků. A neomezují se pouze na maskování technického stavu. „Jde především o vozy v exekuci, které se nám jejich majitelé snaží prodat a exekuci tají,“ říká ředitel strategického rozvoje autobazaru Auto ESA Pavel Foltýn. Vynalézavost některých prodávajících pak nezná hranic. „Například jsme odhalili dodávku, kterou nám její majitel nabízel stočenou o téměř 400 tisíc kilometrů. Jiný zákazník přivezl Audi Q7 u kterého zatajil fatální závadu na motoru a snažil se jí zamaskovat silikonovým tmelem,“ vzpomíná Foltýn.

Příchozí zkoušejí i další podvůdky – typicky zatajují havárie vozu nebo nefunkční vyhřívání zrcátek či zadního skla, což se zrovna teď v létě obtížně ověřuje.

Chtějte záruku!

Výhoda velkých autobazarů přichází v okamžiku, když se objeví nějaká nečekaná závada, kterou předchozí majitel zatajil. Autobazar za to sám ručí. Kromě toho dnes solidní provozovny nabízejí náhradní vozidlo nebo výměnu auta i bez udání důvodu.

Jenže Češi hned vymysleli způsob, jak toho zneužít. „Několikrát se stalo, že klient chtěl vrátit vozidlo bez udání důvodu ve lhůtě deseti dnů, ale mezitím stihl vyměnit pneumatiky, turbo a výměník klimatizace,“ přiznává Foltýn. Dodává ale, že takové případy jsou naštěstí spíše ojedinělé.