Nákup ojetiny: U deseti procent je zakryta závada!

Jeden z deseti našich čtenářů zjistí dřív nebo později záměrně zatajenou vadu. Ať už technického rázu, na STK nebo při přihlášení na úřadě. Jak tomu předejít?

V nedávné anketě na stránkách Auto.cz jste nám potvrdili, že autům opravdu rozumíte! Svěřili jste se nám, že obvykle jezdíte autem koupeným z vlastní kapsy v bazaru. A dvanáct procent z vás zjistilo dřív nebo později nějaký problém – ať už technického rázu, legislativní při přehlášení nebo na STK.

Jenže čtenáři našeho webu mají širší znalosti o autech. Proto je u vás procento zklamání o něco menší, než u běžných spotřebitelů.

A když už se něco přihodí, umíte si s tím poradit. V polovině případů se připomenete s reklamací prodejci. A v osmašedesáti procentech se také podaří vše vyřešit. Jenže co ostatní?

Jiný metr

Jak upozorňuje Asociace prodejců použitých automobilů, průměrně velký autobazar ročně odmítne vykoupit až 18 000 vozů. „Tyto vozy končí většinou v soukromé inzerci, kde se je majitelé snaží prodat mnohdy i výrazně pod cenou,“ říká předseda zmíněné asociace Petr Přikryl.

Například v Auto Esa každodenně odmítnou na padesátku aut. „Důvodem je především špatný technický stav, přetočené tachometry, exekuce nebo zatajené opravy po těžkých haváriích,“ uvádí ředitel strategického rozvoje autobazaru Auto ESA Pavel Foltýn s tím, že například na právní původ vozu poskytují doživotní záruku. Tak moc jsou si jisti prověřenými vozy, které prodávají.

Pozor na komisi!

Potíž je v tom, že podobně přísný metr nemají všechny autobazary. Pokud totiž přijímají vozy pouze do komise, technický stav je vlastně až tak moc nezajímá.

Narazíte na to v případě reklamace – pokud je bazar pouze prostředníkem, odkáže vás na původního majitele. Vůbec si tedy nepomůžete, stejně jako při pořízení na ulici.

Asociace prodejců ojetin proto už loni odstartovala projekt „Nekupuj auto na ulici“, který nabízí osvětu i poradenství. „Zároveň aktivně působíme na státní správu a usilujeme o prosazení závazných pravidel prodeje ojetých automobilů. Pravidel, která budou kupujícího chránit,“ říká Petr Přikryl.