Vědecky podloženo: Šokující účinky kávy na vaše zdraví!

Dopřát si po ránu chutný šálek kávy je pro mnoho z nás to první, na co po probuzení myslíme. Jsou ale i ti, kteří se kávy ani nedotknou. To je ale chyba! Vědecké výzkumy napříč posledním desetiletím potvrzují její pozitivní účinky na naše zdraví, o kterých jste doteď neměli možná ani tušení. Takže čtěte pozorně.

Pro začátek si uvedeme jeden prostý fakt: Přiměřené pití kávy napomáhá k prožití delšího a zdravějšího života.

Předešlé tvrzení se nám může zdát odvážné, ale vyplývá z rozsáhlé studie, kterou provedl tým amerického Národního institutu pro léčbu rakoviny (National Cancer Institute), vedený Errikou Lotfieldovou, PhD. Zmíněný tým použil data více než půl milionu dobrovolníků, kteří souhlasili s poskytnutím krevních vzorků a detailních odpovědí na otázky týkajících se zdravotního stavu a životního stylu.

Výzkum poté trval 10 let, během kterých se sledovala úmrtnost sledované skupiny lidí.

Konzumentů kávy (nezávisle na tom, kolik šálků denně vypili) umřelo během sledovaného desetiletí výrazně méně než těch, kteří kávu nepili vůbec. Výsledky studie byly poté zveřejněny na zpravodajském portále JAMA, který publikuje originální studie a články z oblasti biomedicíny.

Několik konkrétních důvodů, proč pít kávu

Kromě toho, že kvalitní káva dobře chutná a je všeobecně známo, že obsahuje kofein, který dodává energii, tak existují i další důvody, proč není od věci tento nápoj konzumovat.

1.     Káva pomáhá spalovat tuk

Kofein je jednou z mála přírodních substancí, u kterých se potvrdilo, že napomáhají spalování tuků. Některé studie (1, 2) uvádí nárůst rychlosti metabolismu až o 7 %. Úžasné vědět, že je kafe úžasným pomocníkem při hubnutí!

2.     Káva jako zdroj prospěšných živin

Jeden šálek kávy obsahuje 11 % doporučené denní dávky riboflavinu (vitamín B2), 6 % kyseliny pantotenové (používá se při poruchách spánku nebo k překonání stresu), 2 % manganu a 3 % magnesia, jejichž funkce v těle je nepostradatelná.

3.     Káva snižuje riziko vzniku cukrovky

Z předešlého odstavce víme, že káva obsahuje mangan. Ten je důležitý pro správný metabolismus cukrů a jeho nedostatek může vést ke vzniku cukrovky. Harvardská univerzita zveřejnila studii, z níž vyplývá snížení rizika vzniku cukrovky pitím kávy až o 11 %. Samozřejmě za předpokladu, že si kávu nesladíte o stošest!

4.   Káva jako prevence před vznikem závažných onemocnění        

Podle zveřejněných studií může konzumace kávy působit mimo jiné jako prevence Alzheimerovy nemociParkinsonovy choroby. V případě „Parkinsona“ se preventivní účinky přisuzují spíše samotnému kofeinu (3) než kávě jako takové. Než si ale odběhnete pro kávu, tak počkejte! Nedočíst článek do konce by byla hloupost.

5.     Káva jako nepřítel deprese

Stresující práce, přepracovanost, osobní problémy, to vše se podepisuje na psychice mnoha lidí. Dobrou zprávou ale je, že máme kávu! Ve studii, která proběhla v roce 2011 na Harvardské univerzitě, se zjistilo, že u žen, které pijí 4 a více šálků denně, se snižuje riziko vzniku deprese až o 20 %. U jiné studie provedené japonským vědcem Ichirem Kawachim, PhD., bylo zjištěno, že lidi, kteří pijí 4 a více šálků denně, mají nižší sebevražedné sklony. Japonci asi moc kávy teda nepijí!

Lahodnou kávu si uděláte jedině s kvalitním kávovarem

Kromě kvalitních kávových zrn potřebujete i stroj, který z nich udělá lahodný nápoj - například tradiční espresso, oblíbené cappuccino, flat white, americano a další pochoutky. Pro tyto účely můžete vyzkoušet kávovary od De´Longhi.

Náš tip: Pokud rádi zkoušíte nové věci, pusťte se do vypěstování vlastního kávovníku. Vše potřebné najdete na www.tajemstvikavovaru.cz