Děti i dospělí je zbožňují. Věřili byste, že je lízátkům už 60?

Sladkosti vždy patřily k dětství a cucavé bonbony u malých mlsalů hrály prim. Zato jejich rodiče z nich byli nadšení podstatně méně. Koho by také bavilo neustále umývat upatlané dětské ruce a čistit zalepené kapsy u kalhot, kam si ratolesti odkládaly nedojedené cukrovinky? Jenže zakázat je dětem, to zkrátka nešlo. Ze začarovaného kruhu všechny vysvobodil až v padesátých letech minulého století španělský cukrář Enric Bernat.

Konec ulepených rukou

Bernat proto přemýšlel, jak dětem mlsání co nejvíce zpříjemnit a usnadnit, ale zároveň vyjít vstříc požadavkům rodičů na čistotu. A pak dostal geniálně jednoduchý nápad! Vyrobí cukrovinku na dřevěné vidličce, později tyčce. Jak prosté, viďte? Ale právě takové ty nejúžasnější věci zkrátka bývají. A tak se v roce 1958 děti i dospěláci v Barceloně a okolí dočkali prvních lízátek, kterými si můžeme osladit život i dnes, tedy o dlouhých 60 let později.

Jak se bude jmenovat?

Sladký vynález byl na světě, jenže jak lízátko pojmenovat? Prvotní název „Gol“ vlnu nadšení nevyvolal, a tak Bernat přemýšlel dál. Nakonec svou cukrovinku překřtil na líbivější „Chups“. Když pak ale v rámci reklamní kampaně zazněla píseň vybízející k ochutnání lízátka se slovy „chupa, chupa, chupa un Chups“ (chupa je v překladu „lízej“), bylo zaděláno na třetí a poslední přejmenování cukrovinky. Lidé si totiž tuto chytlavou melodii oblíbili natolik, že by byla věčná škoda onen popěvek „chupa“ nezvěčnit v názvu. A tak se lízátka v roce 1960 začala prodávat pod názvem „Chupa Chups“.

Logo od Salvadora Dalího

Lízátka si postupně vydobyla pozici celosvětového hitu, ale vizionář Enric Bernat opět přemýšlel o změně. Tentokrát nebyl tak úplně spokojen s logem, na kterém byla roztomilá copatá dívenka. Chtělo to něco snadněji zapamatovatelného, výrazného. A tak v roce 1969 oslovil toho nejpovolanějšího. Vydal se za samotným Salvadorem Dalím, světoznámým malířem! Ten už během jejich schůzky na ubrousek načrtl dnes už tak ikonický obrys kopretiny. Tak se zrodilo nesmrtelné logo, které díky nadčasovosti poznávají lidé ve více než 150 světových zemích, kde se produkty Chupa Chups prodávají.