Proč hrozí UV záření i třeba na podzim?

Vystavování se ultrafialovému záření (UV) je hlavní rizikový faktor pro vznik rakoviny kůže. Sluneční paprsky jsou pak jeho hlavním zdrojem. A ačkoliv se lidé před tímto ultrafialovým nebezpečím chrání zejména během léta v podobě různých opalovacích krémů, tak zapomínají, že jsme mu vystavováni po celý rok. Přečtěte si o dopadech UV záření a ochranou před ním, než bude pozdě.

Přestože UV záření představuje jen malé procento slunečních paprsků, je hlavní příčinou nepříznivých efektů na pokožku, píše American Cancer Society. UV záření nenávratně poškozuje DNA kožních buněk, což může nakonec vyústit v rakovinu kůže.

UV záření jsme vystavováni jen v létě na pláži. OMYL!

Období letních dovolených už pomalu končí a opalovací krémy po právu schováváme do šuplíku. Před UV zářením se ale správně máme chránit celoročně. Světová zdravotnická organizace (WHO) na svém webu upozorňuje na zajímavý fakt, že v bezpečí nejsme ani pod zataženou oblohou. Tenčí mraky totiž UV paprsky spíše rozptylují, než pohlcují. Podobný efekt pak má i sníh, který nás díky odrážení paprsků vystavuje až dvojnásobné dávce UV. Preventivní ochranu byste tedy neměli podceňovat při lyžování a dalších zimních sportech, ale i na běžné procházce v zasněženém městě.

Rakovina je jen jeden z mnoha možných následků

V souvislosti s UV zářením se všude upozorňuje zejména na rakovinu kůže. Setkat se ale můžeme i s dalšími komplikacemi. Dlouhodobé vystavování se zmíněnému záření zapříčiňuje rychlejší stárnutí pokožky, vznik vrásek, tmavých skvrn a ztrátu pružnosti kůže, uvádí studie American Cancer Society. Kromě kožních komplikací studie upozorňuje i na vznik očních problémů. V jiné studii od National Eye Institute (NEI) ultrafialové paprsky přispívají ke vzniku šedého zákalu. Když tedy uvidíte někoho v zimě nosit brýle, nemáte vůbec důvod k smíchu!

Vitamín E aneb jak zvýšit odolnost vůči nebezpečnému záření

Vitamín E vás zbaví nepříjemného svědění, které provází různé druhy dermatitid, a jako silný antioxidant pleť navíc chrání před poškozením UV zářením. Ve formě ampulek se jednoduše aplikuje.

Dostatek vitamínu E může působit preventivně také proti onemocněním kardiovaskulární soustavy, strava bohatá na tento vitamín a další antioxidanty může také snižovat riziko rozvoje onkologických onemocnění. Orální užívání vitamínu E společně s vitamínem C posiluje odolnost kůže vůči ultrafialovému záření a snižuje citlivost na UV paprsky.

Nejlepším zdrojem vitamínu E ze stravy jsou pšeničné klíčky, játra, vejce, ořechy (mandle, lískové oříšky, vlašské ořechy), slunečnicová semínka, za studena lisované rostlinné oleje, ovoce a zelenina, jako jsou avokádo a chřest.