Mladí řidiči za volantem způsobují čím dál více škod

Není žádným překvapením ani tajemstvím, že mladí řidiči za volantem způsobují více škod. Platí to pro všechny, nebo se najdou i výjimky? A jak si mladí vlastně pojišťují svá auta, když kvůli rizikovému chování mají proti slušným řidičům drahá pojištění?

Mladí řidiči patří do rizikového segmentu, řečeno jednoduše: statisticky způsobují více škod než jejich starší kolegové. Proto jsou sazby jejich povinného ručení mnohdy výrazně vyšší. „Pohled do našich dat jednoznačně ukazuje, že řidiči, kteří během jednoho roku nabourají dvakrát, téměř vždy způsobí následně i další škodu,” potvrzuje trendy Miroslav Matějka, manažer autopojištění pojišťovny Generali. Na českých silnicích ale jezdí celá řada mladých motoristů, kteří nebourají. „Mladým do 24 let dáváme důvěru, pokud mají v databázi ČKP vyjeto minimálně 24 bezeškodních měsíců. Za takové situace jsme přesvědčení, že si zaslouží 50procentní slevu na povinném ručení. Nechceme zkrátka házet mladé řidiče do jednoho pytle a říkat, že všichni jsou škodiči,“ dodává Matějka. 

Východiskem řidičů-juniorů, kteří chtějí levné povinné ručení stůj co stůj, bývá pojistit si vlastní auto na někoho jiného (pojistníkem je tak osoba odlišná od vlastníka vozidla). Ukazuje se, že v Česku jde o rozšířený fenomén. Ne vždy ho lze označit za šťastné a promyšlené jednání. „Pokud si mladý řidič pojistí vozidlo třeba na otce, pak v případě, že nabourá, musí počítat s tím, že především negativně ovlivní vyjetý bonus právě jemu. A to s následným dopadem na cenu pojištění jak u vlastního vozidla, tak u toho otcova. Nakonec se pojištění prodraží celé rodině”, upozorňuje Miroslav Matějka. 

Možnosti znají

O možnosti pojistit si vlastní auto na někoho jiného mladí podle průzkumu Generali vědí, jen 4 % o takové variantě nemělo tušení. Zatímco 77 % takovou možnost už využilo nebo využívá, 19 % o ní sice ví, ale nikdy ji nezvolili. „Z našich analýz přitom jasně plyne, že mladí řidiči, kteří si auto pojistí na někoho jiného, bourají významně častěji, než ti, kteří si auto pojišťují na sebe,“ potvrzuje praxi Miroslav Matějka. 

Pojistí se i na dědečka

Vlastní auto si na sebe pojišťuje 43 % mladých motoristů. Zbylých 57 % hledá možnost pořízení povinného ručení jinde. Nejčastěji u otce (27 %) nebo matky (17 %), obrací se ale také na prarodiče – na dědu ve 3 %, respektive na babičku ve 2 % případů. Na přítele nebo přítelkyni pojišťuje své auto 3 % mladých, na někoho úplně jiného (např. souseda nebo kolegu) 3 % řidičů-juniorů. 

Mladí řidiči přitom málokdy tuší, jak velký bonus vlastně díky pojištění se na někoho jiného získali. Přes polovinu z nich (53 %) si přesnou hodnotu bonusu za bezeškodní jízdu nevybaví, pro 24 % to pak ani není důležité. „Hlavně, že je to levnější,“ zaznívalo v dotaznících. Naopak 23 % řidičů ví velmi dobře, s jak vysokým bonus na někoho jiného mohou počítat. 

Vlastní bonusy by chtěli

Uvažují motoristé-junioři, že si do budoucna začnou vyjíždět svůj vlastní bonus u povinného ručení? V drtivé většině by to mladí rádi realizovali, jenže… 26 % to začne řešit, až se „něco pokazí“, 19 % majitelů aut čeká, až budou starší. Zatímco 5 % chce nejdřív najezdit víc kilometrů a 5 % si auto na sebe pojistí, když se budou cítit zkušenější v jeho ovládání. Začít s vyjížděním bonusu chce co nejdřív 22 % respondentů. Hned 18 % ale vůbec neplánuje, že by si auto pojistili na sebe a dalších 5 % vždy budou raději hledat někoho, kdo jim auto pojistí. 

A jak to s platbami za povinné ručení? „V průzkumu se ukázalo, že mladí povinné ručení hradí z vlastních zdrojů, jde o 84 % z nich,“ komentuje výsledky Miroslav Matějka. Kromě toho ale také vyplynulo, že s úhradami pojistného mladým majitelům aut pomáhají v 9 % i ti, na něž povinné ručení mají sjednané, a 4 % si povinné ručení hradí pouze částečně. Ve 3 % jim účet za pojištění hradí někdo jiný – nejčastěji se na platbách podílí společně partner a partnerka.